سئو چیست؟

سئو یا SEO، مخفف عبارت Search Engine Optimization می باشد. به عبارت دیگر سئو، به مجموعه ای از تکنیک ها و الگوریتم هایی گفته می شود. این تکنیک ها باعث بهینه سازی سایت برای موتور جست و جو می شوند و این تکنیک ها دائم در حال تغییر هستند. سئو روشی است برای جذب ترافیک هدفمند به یک وب سایت از طریق رتبه بندی ارگانیک موتور جست و جو. به زبانی ساده تر، معنی سئو، فرایند تنظیم دقیق وب سایت برای تلاش و دستیابی به رتبه های بالاتر است. همچنین بهبود رتبه در نتایج جستجو و بهتر دیده شدن است. سئو را می توان به عنوان تمام کارهای انجام شده برای موتورهای جست وجو درمورد یک وب سایت تعریف کرد. کارهای معمول مرتبط با سئو شامل ایجاد محتوای با کیفیت بالا است. همچنین بهینه سازی محتوا در مورد کلمات کلیدی خاص و ایجاد بک لینک است. به عبارتی دیگر:

معنی SEO بهبود رتبه بندی یک سایت در بخش ارگانیک نتایج جست و جو و افزایش بازدید و بازدهی سایت است.

هرچه رتبه سایت در نتایج جستجو بیشتر باشد، کاربران بیشتری به آن مراجعه می کنند. بنابراین، سئو روی موارد زیر کار می کند:

  • افزایش انطباق صفحات با جستجوهای کاربران (ارتباط)،
  • تنظیم ساختار و محتوا،
  • بهبود فاکتورهای تجاری،
  • افزایش اعتبار کد صفحه،
  • ایجاد بک لینک (ایجاد اعتبار به کمک منابع خارجی).
  • ایجاد ترافیک ارگانیک

قوانین بهینه سازی سایت

قوانین بهینه سازی سایت توسط موتورهای جستجو تعیین می شوند. هر یک از آنها از الگوریتم های رتبه بندی خود استفاده می کنند و مرتباً آنها را به روز می کنند، که از عوامل زیادی تشکیل شده اند. و اگرچه فرمول ها مخفی نگه داشته می شوند، اما متخصصان می دانند کدام عوامل بیشترین وزن را دارند. با عمل به آنها ، می توانید موقعیت جستجوهای کلیدی را در نتایج جستجو بهبود بخشید. هدف سئو فقط بالا بودن رتبه نیست. بلکه نتیجه جستجو باید با صفحات مرتبط در موقعیت های خوب در موتورهای جستجوی مربوطه نمایش داده شود. شما به دسترسی خوب به صفحه، معماری اطلاعات خوب، پیوند داخلی خوب نیاز دارید. صفحه شما باید سریع بارگذاری شود و به سرعت قابل استفاده باشد تا تجربه کاربری خوبی داشته باشد.

کاربرپسندی و سرعت بارگذاری سایت در سئو سایت بسیار مهم است. با توسعه و پیچیدگی الگوریتم ها، اهمیت عوامل فوق به طور پیوسته در حال افزایش است. که در نهایت نتایج جستجو را با کیفیت بالاتر می سازد. موتورهای جستجو تلاش می کنند تا مفیدترین مطالب را به درخواست کاربر ارائه دهند. در نتیجه، صاحبان منابع باید مطالبی را منتشر کنند که برای مخاطبان بیشترین جذابیت را داشته باشد. و همچنین لازم به ذکر است اصول و استراتژی سئو باید به روز رسانی شود. اگر یک استراتژی امروز کار می کند، به این دلیل نیست که فردا نیز کار می کند. خدمات و الگوریتم ها به طور مداوم در حال تغییر هستند و بازسازی می شوند. در نتیجه نمی توان گفت که اصول سئو شامل مجموعه قوانینی ثابت است.

سئو چیست؟

در این مقاله سعی شده است تمام مفاهیم و اصول سئو از صفر تا صد به زبانی ساده و رسا ارائه شود. همچنین می توانید برای دریافت خدمات سئو از شورت کات پلاس به صفحه خدمات سئو مراجعه کنید!

اهمیت سئو

جستجو یک منبع بزرگ ترافیک است. تقریباً ۶۰ درصد از کل بازدید در وب با جستجوی Google شروع می شود. و اگر ترافیک سایر موتورهای جستجوگر معروف (مانند بینگ، یاهو و یوتیوب) را با هم جمع کنید، ۷۰.۶ درصد از کل بازدیدهای سایت از طرف موتور جستجو ناشی می شود. پس سئو یا بهینه سازی موتور جست و جو کلیدی ترین فاکتور در جذب مخاطب به سایت شما است.

همچنین سئو یک استراتژی مقرون به صرفه است و تجربه کاربر را بهبود می بخشد. صنایع رقابتی می توانند مبالغ زیادی را برای افزایش ترافیک پولی وب سایت هزینه کنند. البته، شما هنوز هم می توانید فضای تبلیغاتی خریداری کنید، اما اگر با بودجه محدود کار می کنید و زمان زیادی دارید، در کنار تبلیغات، SEO یک راه عالی برای جلب بازدیدکنندگان باکیفیت به سایت شما بدون پرداخت هزینه است و یکی از اهداف آن، نزدیک کردن سایت به درک وفهم کاربر و اصول موتورهای جست و جو است. بنابراین وقت گذاشتن برای سئو یک سرمایه گذاری بلند مدت است.

نحوه عملکرد موتورهای جست و جو

موتور جستجو کم و بیش یک نوع دیگر از نرم افزارهای رایانه ای است که بر اساس اسکن سریع محتوای هر صفحه، صفحات وب را در پایگاه داده فهرست بندی می کند. حالا به بررسی نحوه عملکرد موتورهای جست و جو مانند Google بپردازیم:

هنگامی که شما در گوگل (یا هر موتور جست و جوی دیگر) چیزی را جست و جو می کنید، یک الگوریتم مبتنی بر لحظه اجرا می شود تا مرتبط ترین و بهترین سایت ها را از میان سایت های موجود در پایگاه داده به شما پیشنهاد دهد. آن را مانند خواندن سریع برای یک موضوع خاص تصور کنید، شما به سرعت مطالب را یکی بعد از دیگری مطالعه و اسکن می کنید و به دنبال کلمات خاص هستید. این مانند یک موتور جستجو است – فقط یک موتور جستجو با سرعت دیجیتالی مطالعه می کند و البته در توانایی های خود دائما در حال پیشرفت است.

به طور خاص، Google صدها میلیارد صفحه خود را اسکن می کند تا مجموعه ای از نتایج را پیدا کند که به بهترین وجه به جست و جوی شما پاسخ دهد.

رتبه سایت در گوگل

صدها فاکتور رتبه بندی سایت وجود دارد که حتی با وجود اینکه Google نحوه عملکرد داخلی الگوریتم های خود را فاش نمی کند، می دانیم که وب سایت ها به صورت کلی بر اساس موارد زیر رتبه بندی می شوند:

مرتبط بودن

اگر شما کلمه سئو را سرچ کنید قطعا به دنبال سایت هایی با موضوع بهینه سازی سایت هستید و سایت های با محتواهای دیگر مانند سئول غیرمرتبط خواهند بود. به همین دلیل است که گوگل و یا هر موتور جست و جوی دیگر قبل از هر چیز به دنبال صفحاتی می رود که با کلمه کلیدی شما ارتباط نزدیکی دارند.

از آنجایی که هزاران یا حتی میلیون ها صفحه مرتبط با هر عبارتی که جست و جو می شود وجود دارد، گوگل به همین سادگی به مرتبط ترین صفحات رتبه بالایی نمی دهد. مثلا کلمه کلیدی سئو ۲۳ میلیون سایت مرتبط را به عنوان نتایج مرتبط نمایش می دهد:

بنابراین برای قرار دادن نتایج در نظمی که بهترین نتیجه را از بالا داشته باشد، آنها از سه عنصر دیگر الگوریتم خود استفاده می کنند:

اعتبار

دقیقا همانطور که از نامش پیداست، یک روش گوگل برای تعیین اعتبار و قابل اعتماد بودن محتواست. اما سوال اینجاست که گوگل دقیقا از کجا می فهمد یک سایت معتبر است؟ پاسخ آن تعداد سایت های خارجی که به سایت اشاره و لینک داده اند است:

به لینک های داده شده از صفحات دیگر «بک لینک» می گویند. به طور کلی، هر چه تعداد بک لینک های سایت بیشتر باشد رتبه بالاتری هم دارد:

در واقع تفاوت گوگل با موتورهای جست و جوی دیگر،‌ اعتبار دادن به سایت ها از طریق بک لینک های آن است.

مفید بودن

مطالب یک سایت اگر حتی مرتبط و معتبر باشند اما مفید نباشند، گوگل به آن رتبه خوبی در صفحه نتایج جست و جو نخواهد داد.

در حقیقت گوگل رسما اعلام کرده است که بین محتوای «با کیفیت بالاتر» و محتوای «مفید» تفاوت وجود دارد. Google میزان سودمندی را تا حد زیادی بر اساس «سیگنال های تجربه کاربر» اندازی گیری می کند. به عبارت دیگر: نحوه تعامل کاربران با سایت های موجود در نتایج جست و جو. اگر گوگل ببیند که کاربران واقعا یک نتیجه جست و جوی خاصی را دوست دارند، رتبه قابل توجهی به آن سایت می دهد.

پیشنهاد ما برای سایت هایی که می خواهند رتبه بالاتری داشته باشند:

اگر می خواهید سایت شما رتبه خوبی از گوگل دریافت کند، وب سایتی طراحی کنید که کاربران آن را دوست داشته باشند! موتورهای جست و جو برای اندازه گیری  سیگنال های مختلف در وب طراحی شده اند تا بتوانند سایت هایی را پیدا کنند که بیشتر مورد پسند کاربران است. علاقه کاربر به سایت و صرف وقت زیاد در سایت شما یک سیگنال خوب است. همچنین ما یک مقاله کامل در باب آموزش سئو و افزایش رتبه سایت در گوگل تهیه کرده ایم که می توانید با مطالعه آن تکنیک های سئو را یاد بگیرید.

انواع سئو

چهار نوع سئو برای یک استراتژی جستجوی ارگانیک کامل نیاز دارید: سئو در صفحه، سئو تکنیکال، سئو خارج از صفحه و سئو محلی. با تجزیه استراتژی و تفکر در مورد SEO به عنوان این چهار دسته، سازماندهی و اجرای برنامه های بهینه سازی شما بسیار آسان تر خواهد بود.

1. سئو داخلی

احتمالا با سئو داخلی آشنایی دارید. بهینه سازی داخل صفحه شامل همه مواردی است که خوانندگان شما هنگام بازدید از وب سایت شما مشاهده خواهند کرد. در بیشتر موارد، این به معنی بهینه سازی محتوا است. سئو داخلی از فاکتورهای مهم و پایه برای بهبود رتبه سایت در گوگل است واگر ضعیف باشد، هزینه و زمانی که برای سئو خارجی صرف می کنید، نتیجه خوبی نمی گیرید.

سئو داخلی موثر بر اساس محتوای باکیفیت و آموزنده ساخته شده است. و نه فقط کمی آموزنده – محتوایی که واقعاً رتبه خوبی دارد باید مشکلاتی را حل کند که هیچ صفحه دیگری آنها را حل نمی کند (یا حداقل این مشکلات را بهتر از سایر منابع موجود حل کند). اطلاعاتی که به اشتراک می گذارید باید درجه یک باشد.

2. سئو خارج از صفحه

سئوی خارج از صفحه تقریباً همه چیزهایی است که در وب سایت شما اتفاق نمی افتد. سئوی خارج از صفحه در مورد فعالیت هایی است که باعث ایجاد اعتماد و اعتماد برای شرکت شما است، که در نهایت می تواند بازدیدکنندگان و فروش بیشتری را به دنبال داشته باشد. اکثر کارهای SEO خارج از صفحه بر ایجاد بک لینک متمرکز است. فرآیند لینک سازی این است که از سایر وب سایت های معتبر به سایت شما لینک داده شود.

۳. سئو محلی

سئوی محلی بیشتر بر یک ناحیه مشخص تمرکز می کند. همه چیز در مورد افزایش حضور آنلاین شما در جامعه و تبلیغ محصولات یا خدمات خود به مشتریان محلی است.

اغلب، رتبه شما در Google به پروفایل شما در حساب Google My Business بستگی دارد. اینجاست که آدرس، ساعات کاری، توضیحات، نظرات و عکس های خود را وارد می کنید. صفحات نتایج موتورهای جستجو جستجوی کاربر، مجاورت، ارتباط و برجستگی را بررسی کرده و مناسب ترین هارا به شما پیشنهاد می دهد و شما می توانید در صورت برآورده ساختن شرایط مختلف، کسب و کار خود را انتخاب می کنند.

سئو چگونه عمل می کند؟

سئو با بهینه سازی سایت، برای موتور جست و جویی که می خواهید برای آن رتبه بندی کنید، اعم از Amazon، Bing، Google یا YouTube کار می کند. به طور خاص وظیفه شما این است که مطمئن شوید که موتور جست و جو سایت شما را به عنوان بهترین نتیجه کلی برای عبارت جست و جو شده توسط کاربر می بیند.

اینکه آن ها چگونه «بهترین نتیجه» را مشخص می کنند بر اساس الگوریتم های معتبر بودن، مفید بودن و مرتبط بودن با عبارت وارد شده کاربر است. همچنین موارد دیگر مانند سرعت لود سایت را نیز در نظرمی گیرد. جالب است بدانید گوگل بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبه بندی سایت را در الگوریتم خود دارد.

نتایج ارگانیک و نتایج پولی

صفحات نتایج موتور جستجو به دو بخش مجزا تقسیم می شوند: نتایج ارگانیک و نتایج پولی.

نتایج جست و جوی ارگانیک (که بعضا به عنوان نتایج طبیعی نیز خوانده می شوند) سایت هایی هستند که بر اساس شایستگی ۱۰۰ درصد رتبه بندی و نمایش داده می شوند. به عبارتی دیگر، هیچ راهی برای پرداخت پول به گوگل یا سایر موتورهای جست و جو برای افزایش رتبه سایت در نتایج جست و جوی ارگانیک وجود ندارد.

نتایج جست و جو

موتورهای جست وجو، نتایج جستجوی ارگانیک را بر اساس صدها فاکتور مختلف رتبه بندی می کنند. اما به طور کلی، گوگل نتایج ارگانیک را به عنوان مرتبط ترین، قابل اعتمادترین و معتبرترین وب سایت ها یا صفحات وب در این زمینه ارزیابی می کنند.در مقابل، سایت هایی که در قسمت نتایج جستجوی پولی نمایش داده می شوند، تبلیغاتی هستند که در بالای نتایج ارگانیک یا زیر آن قرار دارند. تبلیغات پولی کاملاً مستقل از لیست های ارگانیک است. تبلیغ کنندگان در بخش نتایج پرداخت شده با توجه به مبلغی که مایلند برای یک بازدید کننده از مجموعه خاصی از نتایج جستجو بپردازند، “رتبه بندی” می شوند (معروف به “تبلیغات برای هر کلیک”).

مزایای سئو

حتما از خود می پرسید آیا باید برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) سرمایه گذاری کنم؟ آیا سئو ارزش واقعی را ارائه می دهد؟ آیا سئو واقعا عامل مهمی در رشد کسب و کار است؟ صاحبان مشاغل که قصد دارند شرکت خود را از طریق انواع کانال های بازاریابی دیجیتال توسعه دهند، ممکن است ابتدا نیاز به وزن کردن مزایای افزایش ترافیک از طریق جستجوی ارگانیک را داشته باشند.

ما ۱۰ مزیت مهم سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو را برای مشاغل با هدف افزایش دید و ارائه ارزش برای مخاطبان مورد بررسی قرار می دهیم.

۱. SEO بازدید های سایت از طریق جستجوی ارگانیک و ترافیک با کیفیت بالای سایت را افزایش می دهد

دیده شدن از طریق جستجوی ارگانیک، که منجر به افزایش ترافیک وب سایت می شود، از مزایای مهم سئو است. بهینه سازی موتورهای جستجو بسیار هدفمند و مشتری محور است. یک استراتژی SEO موثر به شما کمک می کند تا صفحات وب خود را از طریق پرس و جوهای مربوطه به مخاطبان مربوطه تحویل دهید.
از آنجا که کاربر در حال حاضر به دنبال چیزی است که شما باید ارائه دهید، جستجوی ارگانیک ترافیک با کیفیت بالا را به وب سایت شما هدایت می کند بدون اینکه سعی در جلب یا ترغیب بازدید کننده داشته باشد.

۲. سئو بازگشت سرمایه قابل توجهی را ارائه می دهد

هنگام ارزیابی کانال های بازاریابی دیجیتال ، بازگشت سرمایه (ROI) اغلب در اولویت قرار دارد . در حالی که نتایج SEO زمان می برد ، یک استراتژی با کیفیت بالا در نهایت ROI قابل توجهی را ارائه می دهد.
امتیاز موتورهای جستجو 14.6٪ ، تقریباً 12٪ بیشتر از بازاریابی سنتی است-با این حال ، اگر وب سایت شما در انتهای صفحه دو ، سه ، چهار ، یا اصلا وجود نداشته باشد ، احتمالاً ترافیکی وجود ندارد، به این معنا که کسی از سایت شما بازدید نمی کند. از سوی دیگر ، اولین فهرست گوگل 33٪ از کل ترافیک جستجو را دریافت می کند. دید موتورهای جستجو مستقیماً با افزایش ترافیک وب و افزایش درآمد ارتباط دارد و ROI را به یکی از مهمترین مزایای SEO برای بسیاری از شرکت ها تبدیل می کند.

۳. سئو اعتبار و اعتماد را بهبود می بخشد

رتبه بندی در صفحه اول گوگل اعتبار را در بین مشتریان بالقوه افزایش می دهد. گوگل وب سایت ها را بر اساس ده ها سیگنال روی صفحه و خارج از صفحه، مانند محتوای تولید شده، سرعت سایت و قابلیت اجرا از تلفن همراه رتبه بندی می کند. در حالی که اکثر مصرف کنندگان احتمالاً این سیگنال ها را در نظر نمی گیرند ، کاربران انتظار دارند که Google ابتدا محتوای مرتبط و ارزشمندی را ارائه دهد. اکثر آنها به طور ضمنی به الگوریتم اعتماد می کنند و 75 درصد از کاربران به صفحه دو حرکت نمی کنند.
اعتماد بر اساس قدرت موتورهای جستجو و محصول یا خدمات با کیفیت بالا ایجاد می شود. که در بین بازدیدکنندگان اعتبار ایجاد می کند. البته اعتباری که سئو ایجاد می کند نیاز به زمان دارد و باید صبور باشید.

۴. SEO سایت شما را به صورت دائمی و در ۲۴ ساعت هر روز هفته ارتقا می دهد

تلاش های بهینه سازی موتورهای جستجو بعد از ساعت کاری متوقف نمی شود. مثلا در تبلیغات پولی گوگل ادوردز، محتوا پس از اتمام بودجه از بین نمی رود. رتبه هایی که از طریق سئو به دست می آید، وب سایت شما را ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته ارتقا می دهد. از مزایای مطلق (حداقل) ۶۰۰۰۰ جستجوی Google در هر ثانیه استفاده می کند. بار دیگر، SEO منحصر به فرد است زیرا به شرکت شما اجازه می دهد تا به کاربرانی که به دنبال شما هستند دسترسی پیدا کند. این بهینه سازی باعث می شود سایت شما به روز  و زنده باشد.

۵. سئو با استراتژی بازاریابی ارتباط دارد

سئو می تواند بخشی از استراتژی بازاریابی باشد. اگر سئو و بهینه سازی سایت درست استفاده شود، کسب وکار شما را رونق می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *