پنالتی شدن سایت، دلایل پنالتی گوگل و راه حل های رفع آن

پنالتی شدن سایت چیست؟

پنالتی شدن سایت چیست

پنالتی سایت یا جریمه گوگل مجازاتی است که برای سایت‌هایی که محتوای آن با الگوریتم‌های گوگل در تضاد باشند یا  دستورالعمل های گوگل وبمستر را نقض می کنند اعمال می‌شوند. به عبارت دیگر استفاده از روشهای غیر قانونی از دید گوگل برای افزایش بازدید سایت در میان نتایج گوگل و همچنین استفاده از روش های کلاه سیاه و فعالیت‌های اسپم در سئوی سایت باعث محدودیت یا جریمه سایت توسط گوگل می‌شود.

پنالتی گوگل (Google penalty) می‌تواند تاثیرات مختلفی بر یک وب سایت داشته باشد. بین مجازات در سطح کلمه کلیدی، URL یا دایرکتوری و جریمه بین سایتی (همچنین به عنوان دامنه یا در سراسر سایت شناخته می شود) تمایز قائل می شود. حذف یک وب سایت از فهرست گوگل که به عنوان حذف از فهرست شناخته می شود نیز می تواند یک اقدام تنبیهی باشد. تمایز بسیار زیادی بین جریمه الگوریتمی و جریمه دستی وجود دارد. در کل جریمه گوگل مجموعه اقداماتی است که توسط موتور جستجو علیه وب سایت هایی انجام می شود که دستورالعمل های وب مستر گوگل را نقض می کنند. این اقدامات به‌طور دستی توسط ارزیابی‌کنندگان کیفیت از تیم Google اعمال می‌شوند. اثرات جریمه گوگل از بدتر شدن رتبه بندی برای کلمات کلیدی منفرد تا حذف کامل از نتایج جستجو (که به آن حذف از فهرست یا حذف فهرست نیز می گویند) متغیر است.

پنالتی شدن سایت توسط گوگل

زمانی که گوگل الگوریتم‌های خود را به‌روزرسانی می‌کند و مشکوک می‌شود که از سئو کلاه سیاه استفاده شده است. ( سئو کلاه سیاه مواردی مانند پر کردن کلمات کلیدی یا  استفاده زیاد از بک لینک است). وقتی که یکی از الگوریتم های گوگل فعالیت سایت شما برای رسیدن به رتبه های بالای گوگل را غیر قانونی تشخیص دهد، سایت  شما را جریمه می کند و آن را در نتایج جست‌و‌جو نشان نمی‌دهد و یا رتبه آن را پایین می‌آورد. در نتیجه سایت شما رتبه خود در گوگل را از دست می دهد وعلت حذف، در وب مستر اطلاع داده می‌شود. زمانی گوگل این کار را انجام می‌دهد که محتوای آن در تضاد با استراتژی بازاریابی اینترنتی تعریف شده است. جریمه گوگل برای مدیران وب سایت یک کابوس است. به خصوص اگر وب سایتی در طول سال ها نرخ کلیک بالا و جایگاه خوبی در رتبه بندی موتورهای جستجو داشته باشد، چنین جریمه ای می تواند بسیار تلخ باشد. سطح پنالتی گوگل میتواند در سطوح هشدار، پنالتی الگوریتمی و پنالتی دستی باشد.

پنالتی شدن سایت توسط گوگل

جریمه شدن سایت توسط گوگل

نحوه تشخیص پنالتی سایت توسط گوگل

 گوگل می تواند نقض قوانین را به دو روش مختلف تشخیص دهد: از یک طرف، الگوریتم گوگل می تواند به طور مستقل تخلفات را تشخیص دهد و بررسی کند که آیا یک وب سایت مطابق با قوانین ساخته شده است یا خیر. از سوی دیگر، کارمندان گوگل در اینترنت به جستجوی تخلفات احتمالی می پردازند. نشانه پنالتی شدن سایت، کاهش رتبه آن در سرچ گوگل است که باید وارد  google search console  شده و موارد زیر را سرچ کنید:

  • اگر سایت شما شامل پنالتی گوگل شده باشد، می‌توانید گزارش آن را در سرچ کنسول مشاهده کنید.
  • اگر رتبه سایت در زمان به‌روزرسانی گوگل کاهش پیدا کرده باشد، نشان می‌دهد که شامل جریمه گوگل شدید.
  • ترافیک سایت خود را بررسی کنید، اگر میزان ترافیک ارگانیک سایت کاهش پیدا کرده باشد نشان می‌دهد که سایت با مشکل مواجه شده و احتمال پنالتی گوگل وجود دارد.
پنالتی شدن سایت | نحوه تشخیص پنالتی سایت توسط گوگل

دلایل پنالتی شدن سایت

  • لینک‌های شکسته: لینک‌های شکسته در وب‌سایت خط قرمز گوگل هستد. اگرسایت لینک شکسته داشته باشد از دید گوگل به این معنا است که کاربر نمی‌تواند اطلاعات مورد نظر و مفیدش را ازسایت شما پیدا کند.
  • استفاده بیش از حد از عبارات کلیدی: در سئو برای رتبه‌بندی سایت  کلمات کلیدی بخش مهمی هستند. برای اینکه یک سایت به رتبه خوبی در گوگل برسد، باید کلمه کلیدی را به طور طبیعی در محتوای خود درج کند. تعداد بالای کلمات کلیدی در یک محتوا نشان دهنده محتوای ضعیف است که این مورد توسط گوگل بررسی و تشخیص داده می‌شود، با این تشخیص گوگل، سایت شامل پنالتی گوگل می‌شود.
  • استفاده بیش از حد از تیتر H1: تیتر H1 نشان می‌دهد که سایت در چه موردی اطلاعات ارائه می‌دهد. استفاده زیاد از تیترهای H1 در صفحه بر اعتبار صفحه شما تاثیر منفی می‌گذارد .
  • محتوای تکراری: محتوای تکراری و کپی شده جزء جرایم جدی وب محسوب می‌شود. محتوای تکراری اعتبار سایت را از دید گوگل پایین می‌آورد و منجر به پنالتی شدن سایت می‌شود. محتوا باید در سایت منحصربه فرد باشد و قابلیت فهم را برای کاربر داشته باشد.
  • خرید بک لینک: بک ‌لینک‌ها برای رتبه بندی سایت اهمیت زیادی دارند. خرید بک‌ لینک‌  بد  تاثیر منفی روی جایگاه سایت در جستجوی گوگل دارد. همچنین،  تعداد زیاد بک ‌لینک  برای یک کلمه باعث پنالتی شدن سایت می‌شود.
  • کنترل تبلیغات: ارائه تبلیغات برای وب سایتها ارزش اقتصادی و مالی برای سایت دارد. گوگل زمانی با این کار مشکل دارد که  تبلیغات بیش از حد در صفحه خود قرار دهید. زیرا باعث می‌شود کاربر از مراجعه به صفحه شما تجربه خوبی نداشته باشد. تبلیغات باید  مسیریابی کاربر را دچار اختلال نکند و تاثیری روی تجربه کاربری نداشته باشد  در غیر این صورت شامل پنالتی می‌شود.
  • رفتار غیر عادی ادمین سایت: اگر سر ساعت خاص و طولانی مدت محتوای تولید شده را در سایت بگذارید گوگل شما را ربات تشخیص می‌دهد. گوگل به محتواهای ترند بیشتر حساس است. محتوای ترند دو دسته ثابت و لحظه ای است. ترند ثابت عباراتی که به زمان وابسته نیست و جستجوی زیاد دارد. ولی ترند لحظه ای در یک بازه زمانی خاص یک سری عبارات زیاد سرچ می‌شود.
پنالتی گوگل | دلایل پنالتی شدن سایت

خرید بک لینک و پنالتی شدن سایت

بک لینک ها برای دیده شدن وب سایت شما در اینترنت بسیار مهم هستند. آنها به عنوان توصیه هایی از سایر وب سایت ها عمل می کنند، که موتورهای جستجو را تشویق می کند تا سایت شما را در نتایج جستجو رتبه بندی کنند. هرچه بک لینک های باکیفیت بیشتری داشته باشید، وب سایت شما بهتر مورد توجه موتورهای جستجو قرار می گیرد و در نتیجه بازدیدکنندگان بیشتر و دسترسی بیشتر به سایت شما خواهد بود.

 اما اگر گوگل متوجه شود از دستورالعمل‌هایش سرپیچی کرده‌اید از  روشهای مختلف سایتتان را تنبیه می‌کند، موردی که در این وضعیت پیش می آید جریمه دستی است. اگر سری به کنسول جستجوی گوگل بزنید و وارد بخش Security and Manual actions  شوید. برای سایت‌هایی که اقدام به خرید بک ‌لینک به صورت غیر طبیعی کرده‌اند هشداری همچون « لینک‌های غیر طبیعی» در این بخش ظاهر می‌شود. رفع و خروج از جریمه دستی سخت و در شرایطی غیرممکن است. علاوه بر این، به روزرسانی الگوریتم‌های رتبه‌بندی توسط گوگل مورد دیگری است که باید نگرانش باشید و با پیاده سازی خدمات سئو سایت ارائه می‌شود. عواملی که باعث پنالتی دستی سایت می‌شوند:

  • هرزنامه تولید شده توسط کاربر
  • متن پنهان در صفحه و پر کردن کلمات کلیدی
  • محتوای کم و بدون ارزش  کاربردی
  • ورود لینک‌های غیر طبیعی به سایت
  • خروج لینک‌های غیر طبیعی از سایت
پنالتی گوگل | خرید بک لینک و پنالتی شدن سایت بعد از آن

نحوه رفع پنالتی گوگل

  • تعداد بالای بک لینک باعث جریمه گوگل می‌شود. برای رفع پنالتی سایت به دلیل بک لینک‌های غیرطبیعی، خرید آن را متوقف کنید و بک لینک‌های مورد نظر خود را از Google Search Console دانلود کنید. لینکها را بررسی کنید که اسپم اسکور و غیرطبیعی نباشند. اگر نتوانستید لینک‌ها را حذف کنید، آنها را disavow  کنید.
  • اگر به دلیل مشکل محتوایی شامل جریمه گوگل شدید، تمام محتواهای خود را بررسی کنید. محتوای کپی شده و دارای ارزش پایین را حذف کرده و محتوای منحصربفرد ثبت کنید. همچنین، بخش‌هایی که محتوای کم دارند را تقویت کنید تا ارزش صفحات سایت خود را بالا ببرید
  • اگر لینک هم‌رنگ با دیگر متن های موجود در صفحه را درج کردید، رنگ متن را تغییر دهید. به صورتی که برای کاربر و گوگل قابل مشاهده باشد.
  • چگالی کلمات کلیدی خود را اصلاح کنید. اگر تعداد کلمات کلیدی بیشتر از 3 درصد است و بار معنایی متن را کم می‌کند، آن را اصلاح کنید.
  • به تعداد و درست بودن تیترها توجه کنید. متن شما باید از قواعد ثبت سرنویس پیروی کند .
  • تعداد anchor text را بررسی کنید. اگر تعداد متن لنگر شما زیاد است؛ یا متن لنگر و لینک ایجاد شده منطبق نیستند، آن‌ها را اصلاح کنید.
  • تبلیغات صفحات سایت را کم کنید.
  • در فعالیت خود از رفتارهای ربات‌گونه بپرهیزید. به طور مثال، اگر محتوای خود را در ساعت خاصی آپلود می‌کنید، ساعت آن را چند وقت یکبار تغییر دهید تا برای گوگل سوتفاهم ایجاد نشود.
پنالتی شدن سایت | نحوه رفع پنالتی گوگل

راه های پیشگیری از جریمه گوگل

  • بک لینک نخرید: خرید لینک اکثرا جریمه گوگل را به همراه دارد. اگر گوگل متوجه خرید لینک توسط سایت شما شود  قطعا آن را جریمه می‌کند. ممکن است شرکت‌هایی که لینک می‌فروشند ادعا کنند که لینک‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهند غیر قابل ردیابی هستند، اما گول نخورید  با این کار فقط به سایت خود آسیب می‌زنید.
  • از کلمه کلیدی زیاد استفاده نکنید: استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی برای یک سایت، از بزرگترین خط قرمزهای گوگل است و در صورت مشاهده، بدون استثنا سایت را جریمه می‌کند. امروزه الگوریتم‌های گوگل به حدی پیشرفت کرده‌اند که می‌توانند یک محتوا را به خوبی درک کنند، به همین دلیل باید به محتوایی که ارائه می‌دهید دقت کنید. گوگل تشخیص  می‌دهد که یک محتوا از نظر معنا و مفهوم ارزش ندارد و صرفا به جهت پر کردن صفحه نوشته شده‌است. چگالی کلمه کلیدی  صفحه باید بین 2 تا 3 درصد باشد.
  • محتوای منحصر به فرد بنویسید و حق کپی رایت را رعایت کنید: محتوای کپی شده از موارد مهمی  است که گوگل  به صورت جدی پیگیری می‌کند. برای این کار، تمام صفحاتی که محتوای یکسان دارند را به طور کلی ایندکس نمی‌کند و آنها را در نتیجه جست‌و‌جوی گوگل نشان نمی‌دهد. همچنین، سایت شما را به دلیل کپی شدن محتوا جریمه می‌کند. به عنوان مثال، اگر متوجه شود که محتوای شما عینا داخل یک بلاگ کپی و پست شده است، سایت شما شامل پنالتی گوگل می‌شود.
  • تبلیغاتی که باعث سخت شدن بارگذاری سایت توسط کاربر میشود را قرار ندهید: گوگل برای علامت‌گذاری صفحاتی که تعداد زیادی تبلیغات در صفحات خود دارند، یا کاربران  خود را با نشان دادن مکرر تبلیغات قبل از رسیدن به مطلب مورد نظر خسته می‌کنند. الگوریتم Page Layout اختصاصی را ایجاد کرده‌است. گوگل این سایت‌ها را top-heavy (صفحات سنگین) می‌نامد. این وب ‌سایت‌ها جز صفحات سنگین به حساب می‌روند که در قسمت های ابتدایی خود حجم زیادی از محتوای بی ریط قرار می‌دهند، به طوری‌که گیج  و خسته کننده به نظر بیاید و باعث خروج سریع کاربر شود.
  • هرگز محتوای خود را پنهان نکنید: گوگل به شفاف بودن فعالیت‌های سایت شما اهمیت می دهد. مخفی شدن محتوا که با قصد فریب گوگل انجام شود، جز نقض قوانین است. بیشتر کارشناسان سئو برای این کار متن هم‌رنگ پس‌زمینه قرار می دهند تا مشخص نباشد. شاید این کار در بعضی مواقع بتواند به رتبه گرفتن صفحه در گوگل کمک کند، اما قطعا باعث پنالتی شدن سایت می‌شود. بهترین کار شفاف بودن با گوگل وطبق قوانین وضع شده پیش رفتن است.

4 دیدگاه دربارهٔ «پنالتی شدن سایت، دلایل پنالتی گوگل و راه حل های رفع آن»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *