مقدمه ای بر مفهوم دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ نه تنها اطلاعات دقیق و عینی در مورد مخاطبان هدف جمع آوری می کند. بلکه نتایج تبلیغات برند یا محصول را نیز دنبال می کند و اقداماتی موثر برای جذب مشتریان انجام می دهد.

به تازگی، اغلب می توانید در مورد دیجیتالی شدن همه چیز در مورد فناوری دیجیتال در بازاریابی به طور خاص بشنوید. بازاریابی دیجیتال به زبان ساده چیست؟ برای پاسخ به این سوال، بهتر است نگاهی به محیط زیست انسان در شهرهای بزرگ داشته باشیم. امروزه مردم از تعداد زیادی ابزار استفاده می کنند که از طریق اتصال به اینترنت با آن ها تعامل دارند. البته، اینها در درجه اول تلفن های هوشمند هستند، اما سایر دستگاه های پوشیدنی و غیره نیز هستند. به عنوان مثال، تبلت، ساعت هوشمند، دستبند، بلندگوی هوشمند، تلویزیون هوشمند و غیره.

ابزارهای امروزی به عنوان نقطه شروع خرید و دریافت خدمات عمل می کنند. در تلفن هوشمند هر کاربر، می توانید برنامه های کاربردی مفیدی را بیابید. این برنامه ها به شما در زمینه حرکت در شهر، کشور و جهان و انجام معاملات مالی، کمک می کند. ثبت سفارش در کافه ها و رستوران ها و پرداخت هزینه آنها  از مزایای دیگر این برنامه ها است. البته بدون انتظار فاکتور از پیشخدمت ها در ثبت سفارش و پرداخت هزینه انجام می شود.

به طور خلاصه، دیجیتال مارکتینگ راهی ارتباطی مفید است. درنتیجه مشاغل می توانند از طریق دستگاه های شخصی خود با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. البته هدف اصلی ارتباطات دیجیتال صرف هزینه توسط مشتری برای کالاها و خدمات ارائه شده توسط شرکت است. در این مقاله می توانید با عملکرد و وظایف این حرفه بیشتر آشنا شوید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ بازاریابی آنلاین نیز نامیده می شود و به معنی استفاده از اینترنت و دستگاه های تلفن همراه است. رسانه های اجتماعی، موتورهای جست و جو و کانال های دیگر برای دسترسی به کاربران معانی دیگر است. برخی از کارشناسان بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ را اقدامی کاملا جدید می دانند. که نیازمند روشی جدید برای نزدیک شدن به مشتریان و درک رفتار آن ها در مقایسه با بازاریابی سنتی است. معنی دیجیتال مارکتینگ را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • بازاریابی دیجیتال استفاده از اینترنت برای دستیابی به مصرف کنندگان و مخاطبان است.
  • بازاریابی دیجیتال یک زمینه گسترده است. از جمله جذب مشتری از طریق ایمیل، بازاریابی محتوا، سیستم عامل های جست و جو، رسانه های اجتماعی و غیره.

تعریف دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یک فعالیت تعاملی است که مخاطبان هدف آن فقط بخش خاصی از مشتریان است. محبوبیت دیجیتال مارکتینگ، روز به روز  در حال افزایش است. دیجیتال مارکتینگ شامل تبلیغات صفحه نتایج جست و جو، تبلیغات ایمیل و توییت های تبلیغاتی است. به عبارتی دیگر: هر چیزی که شامل بازاریابی از طریق بازخورد مشتری یا تعامل دوطرفه بین شرکت و مشتری باشد.

بازاریابی دیجیتال شامل کلیه بازاریابی محصولات و خدماتی است که از طریق کانال ها و پلتفرم های دیجیتال انجام می شود. ما از کانال های دیجیتالی مانند جستجو، رسانه های اجتماعی، ایمیل و وب سایت ها برای برقراری ارتباط با مشتریان آینده و مشتریان فعلی خود استفاده می کنیم.

بازاریابی اینترنتی با بازاریابی دیجیتال تفاوت دارد. بازاریابی اینترنتی زیر مجموعه ای از بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی اینترنتی تبلیغاتی است که  فقط در اینترنت وجود دارد. در حالی که بازاریابی دیجیتال می تواند از طریق دستگاه های تلفن همراه، روی سکوی مترو، یک بازی ویدیویی یا از طریق یک نرم افزار تلفن همراه انجام شود.

در اصطلاح بازاریابی دیجیتال، تبلیغ کنندگان معمولا به عنوان منابع شناخته می شوند. در حالی که اعضای تبلیغات هدف را معمولا گیرنده می نامند. منابع اغلب گیرنده های کاملا مشخص و مرتبط را هدف قرار می دهند. مصرف کنندگان برای تحقیق در مورد محصولات به شدت به ابزارهای دیجیتالی متکی هستند. به عنوان مثال، آمار بازاریابی Think with Google نشان داد که ۴۸ درصد از مصرف کنندگان درخواست خود را در موتورهای جستجو شروع می کنند، در حالی که ۳۳ درصد به وب سایت های مارک تجاری و ۲۶ درصد به دنبال برنامه های تلفن همراه هستند.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

 

بازاریابی دیجیتال نوعی تبلیغ و فروش محصولات و خدمات با استفاده از روشهای بازاریابی آنلاین مانند بازاریابی در شبکه های اجتماعی، بازاریابی موتورهای جستجو و بازاریابی محتوا است.

بازاریابی دیجیتال، یک اصطلاح عام برای تعدادی از ابزارها و فعالیت های مختلف بازاریابی است که از فناوری های دیجیتال استفاده می کنند. شرکت ها از روش های مختلفی برای استفاده از روش های موجود در هماهنگی مناسب برای رویکرد مشتری دیجیتال استفاده می کنند. اینها شامل فعالیت های SEO (بهینه سازی موتور جستجو)، SEA (تبلیغ موتور جستجو)، بازاریابی محتوا یا محتوا مارکتینگ، بازاریابی در شبکه های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، تبلیغات بنری، بازاریابی وابسته، روابط عمومی آنلاین یا اتوماسیون بازاریابی بر اساس مدیریت ارتباط با مشتری است.

نقطه شروع این امر معمولاً وب سایت شخصی یک شرکت است که در آن پست های وبلاگ منتشر می شود، کتابهای الکترونیکی و مقالات سفید، ابزارهای دیجیتال یا اینفوگرافیک ارائه می شود و توزیع محتوای مربوط به مشتری از طریق کانال های رسانه های اجتماعی مورد استفاده کنترل می شود. باید از طریق دستگاه دیجیتال مانند دسک تاپ، لپ تاپ، تبلت یا گوشی هوشمند به مشتریان در زمان مناسب و در مکان مناسب مراجعه شود.

هنوز برای شرکت خود یک وب سایت طراحی نکرده اید؟ از خدمات طراحی سایت شورت کات پلاس بهره مند شوید.

کانال های بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال جادو نیست، و نیازی نیست که یک متخصص کامپیوتر باشید تا بتوانید در آن مهارت داشته باشید. اگر محصول یا خدماتی را که بازار می خواهد ارائه دهید، می توانید از طریق استراتژی های بازاریابی دیجیتال موفق به راحتی آنها را در کانال های دیجیتال عرضه کنید. کانال های بازاریابی دیجیتال بهترین راه برای معرفی برند و تجارت و افزایش کسب و کار شماست.

 

۱. بازاریابی وب سایت

یک وب سایت، کانون اصلی تمام فعالیت های بازاریابی دیجیتال است. سایت به تنهایی کانال قدرتمندی است و همچنین وسیله مورد نیاز برای اجرای انواع کمپین های بازاریابی آنلاین است. یک وب سایت باید جلوه گر یک برند، محصول و خدمات به روشی به یاد ماندنی باشد؛ ریسپانسیو بودن، طراحی زیبا، سرعت بالا، سازگاری با موبایل و قابلیت استفاده، از ویژگی های دیگری است که وب سایت باید داشته باشد.

۲. بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده از بسترهای شبکه های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان برای ایجاد نام تجاری شما، افزایش فروش و افزایش ترافیک وب سایت است. هدف اصلی بازاریابی شبکه های اجتماعی معرفی برند و ایجاد اعتماد اجتماعی است. بازاریابی رسانه های اجتماعی راهی را برای شرکت ها فراهم می کند تا با مشتریان فعلی تعامل داشته باشند و به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنند. این کانال دیجیتال مارکتینگ، دارای ابزارهای تجزیه و تحلیل داده های هدفمند است که به بازاریابان اجازه می دهد تلاش و موفقیت های خود را ردیابی کنند. هرچه بیشتر به بازاریابی دیجیتال می پردازید، بیشتر دیده می شوید و می توانید از آن به عنوان کانال فروش مستقیم استفاده کنید.

۳. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا، یک رویکرد بازاریابی استراتژیک بلند مدت است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و منسجم برای جذب و حفظ مخاطبان مشخص و در نهایت، برای ایجاد سودآوری مشتریان تمرکز دارد. هدف بازاریابی محتوا، تبدیل بازدیدکننده به مشتری از طریق محتوای با کیفیت است. تولید محتوا باید پاسخگوی نیاز همه ی کاربران به بهترین شکل باشد. محتوا معمولا در وب سایت قرار داده می شود، سپس از طریق شبکه های اجتماعی، کمپین های PPC (پرداخت به ازای کلیک)، بازاریابی از طریق ایمیل و سئو تبلیغ می شود. ابزارهایی که برای بازاریابی محتوا استفاده می شوند شامل وبلاگ ها، دوره های آنلاین، اینفوگرافی، کتاب های الکترونیکی و پادکست ها هستند.

۴. بازاریابی ایمیل

بازاریابی از طریق ایمیل هنوز هم  یکی از موثرترین روش های بازاریابی دیجیتال است. بسیاری از افراد بازاریابی ایمیلی را با ایمیل های اسپم اشتباه می گیرند، اما این واقعیت بازاریابی ایمیلی نیست. بازاریابی از طریق ایمیل واسطه ای برای برقراری ارتباط برای مشتری های احتمالی و افراد علاقه مند به برند شما است و به طور مستقیم با مشتریان و بازدیدکننده ها در ارتباط است و عامل مهم در فروش محصولات و ارائه خدمات است.

۵. تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یا تبلیغات PPC، بازاریاب ها را قادر می سازد تا از طریق تبلیغات پولی به اینترنت در تعدادی از سیستم عامل های دیجیتال دسترسی پیدا کنند. کمپین های PPC می توانند کاربران را بر اساس مشخصات دموگرافیکی آنها (مانند سن و جنسیت) تقسیم بندی کرده و یا حتی علایق خاص یا موقعیت مکانی آنها را هدف قرار دهند. محبوب ترین سیستم های تبلیغات کلیکی Google Ads و Facebook Ads هستند. اگر قصد راه اندازی گوگل ادوردز برای سایت خود دارید، از خدمات سئو و بازاریابی ما دیدن فرمایید.

۶. سئو

آیا می دانید در هر ثانیه بیش از ۷۵۰۰۰ سرچ در Google انجام می شود؟ فقط تصور کنید که چند نفر در اینترنت جستجو می کنند! با توجه به اینکه افراد از موتورهای جستجو برای تحقیق، خرید و سرگرمی استفاده می کنند، فرصت های کسب و کار بسیار زیاد است!
وقتی مشتریان یا بازدیدکنندگان سایت به دنبال محصولات یا خدمات هستند، تمایل دارند با هر سایتی که رتبه بالاتری در صفحه نتایج جستجو داشته باشد همراه شوند. سئو دقیقا همان چیزی است که باعث می شود سایت شما رتبه بالایی داشته باشد.

بهینه سازی موتور جستجو،اغلب با بازاریابی محتوا همراه است. اگر بهترین روشهای مدرن سئو مانند تحقیق در مورد کلمات کلیدی، بهینه سازی ارسال وبلاگ و ایجاد محتوای قابل پیوند را پیاده سازی کنید، افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو بسیار ساده تر خواهد بود.

مزایای بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال تا حد زیادی برجسته شده است زیرا به تعداد زیادی از مردم دسترسی دارد، اما مزایای دیگری نیز ارائه می دهد. اینها چند مورد از مزایای آن است:

۱. دسترسی جغرافیایی وسیع

وقتی آگهی را آنلاین ارسال می کنید، افراد می توانند آن را در هر مکانی که هستند مشاهده کنند (به شرطی که تبلیغ خود را از نظر جغرافیایی محدود نکرده باشید). این امر باعث می شود دامنه کسب و کار شما در بازار افزایش یابد.

۲. هزینه کم

دیجیتال مارکتینگ نه تنها به مخاطبان وسیع تری نسبت به بازاریابی سنتی می رسد، بلکه هزینه کمتری نیز دارد. هزینه های سربار تبلیغات روزنامه ها، سایت های تلویزیونی و سایر فرصت های بازاریابی سنتی می تواند زیاد باشد.
با بازاریابی دیجیتال، می توانید فقط ۱ قطعه محتوا ایجاد کنید که بازدیدکنندگان را تا زمانی که وبلاگ شما فعال است جذب کند. شما می توانید یک کمپین بازاریابی ایمیلی ایجاد کنید که پیام ها را به صورت فهرست بندی شده به لیست مشتریان مورد نظر ارسال می کند و در صورت نیاز به تغییر آن برنامه یا محتوا آسان است.

کلام آخر، بازاریابی دیجیتال به شما انعطاف پذیری و تماس بیشتری با مشتری برای هزینه تبلیغات شما می دهد.

چالش های بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال کارشناسان خود را با چالش های خاصی مواجه می کند. از آنجایی که کانال های بازاریابی دیجیتال به سرعت در حال تکثیر هستند، بازاریاب های دیجیتال باید همواره خود را با این کانال ها، نحوه عملکرد آن ها، طریقه استفاده از آن ها برای بازاریابی موثر بروزرسانی کنند. علاوه بر این، جلب توجه گیرنده ها دشوارتر می شود، زیرا گیرنده ها به طور فزاینده ای مملو از تبلیغات رقابتی می شوند. همچنین برای بازاریاب های دیجیتال، تجزیه و تحلیل انبوه داده هایی را که به دست می آورند و سپس بهره گیری از این اطلاعات در تلاش های جدید بازاریابی، چالش برانگیز است.

اهمیت بازاریابی دیجیتال

چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟ چون بازاریابی دیجیتال در همه جا وجود دارد. از ویدیوهای یوتیوب و تیک تاک گرفته تا Google Ads و واقعیت افزوده (AR)، می توانید تقریباً از هر نوع فناوری دیجیتال برای بازاریابی استفاده کنید. در بازاریابی سنتی کارهایی مثل تبلیغات انجام می شود که بسیار پرهزینه است ولی محصولات دیجیتال مارکتینگ در سایزهایی مقیاس پذیر عرضه می شوند. به همین ترتیب، دیدن اینکه امروزه بسیاری از بازاریابان و شرکت های بازاریابی، بازاریابی دیجیتال را در پیش می گیرند جای تعجب نیست.

برای پیشرفت در کسب و کار و افزایش فروش، وارد شدن به دنیای دیجیتال مارکتینگ امری ضروری است. وقتی صحبت از بازاریابی دیجیتال در سال 2021 می شود، انتظار داشته باشید شرکت های بیشتری در بازاریابی دیجیتال سرمایه گذاری کنند. شاید تهیه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال، ایده خوبی باشد تا کسب و کار شما بتواند به تدریج حضور آنلاین خود را گسترش دهد.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

اگرچه اولین بار در اوایل دهه 2000 به عنوان یک اصطلاح عمومی شد، اما بازاریابی دیجیتال در واقع از خیلی پیشتر وجود داشته است. به طور دقیق حدود 100 سال بیشتر. در اینجا عکس اولین بازاریاب دیجیتال در تاریخ به اسم «گوگلیمو مارکونی» است:

در سال ۱۸۹۶ او اولین انسانی بود که «انتقال عمومی سیگنال های بی سیم» را نشان داد و رادیو را اختراع کرد! مدت کوتاهی پس از تظاهرات کوچک او در انگلستان، سیگنال های مورس از طریق آبهای آزاد منتقل شد. در حالی که ۱۰ سال دیگر طول می کشید تا رادیو به عموم مردم برسد، زمان زیادی طول نکشید تا سازندگان آن متوجه شدند که می توانند از رادیو برای فروش محصولات استفاده کنند. اولین پخش زنده از اجرای اپرا در مت بود و حدس بزنید مردم بعد از آن چه کردند؟ آنها بلیط نمایش خریدند! و اینگونه بود که استراتژی بازاریابی دیجیتال متولد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *