مقدمه ای بر مفهوم دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ اطلاعات دقیق و عینی در مورد مخاطبان هدف جمع آوری می کند. همچنین نتایج تبلیغات برند یا محصول را نیز دنبال می کند و اقداماتی موثر برای جذب مشتریان انجام می دهد.

امروزه می توانید همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ در بازاریابی به طور خاص بشنوید. بازاریابی دیجیتال به زبان ساده چیست؟ برای پاسخ به این سوال، بهتر است نگاهی به محیط زیست انسان در شهرهای بزرگ داشته باشیم. امروزه مردم از تعداد زیادی ابزار استفاده می کنند که از طریق اتصال به اینترنت با آن ها تعامل دارند. البته، اینها در درجه اول تلفن های هوشمند هستند، اما سایر دستگاه های پوشیدنی و غیره نیز هستند. به عنوان مثال، تبلت، ساعت هوشمند، دستبند، بلندگوی هوشمند، تلویزیون هوشمند و غیره.

دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای امروزی به عنوان نقطه شروع خرید و دریافت خدمات عمل می کنند. در تلفن هوشمند هر کاربر، می توانید برنامه های کاربردی مفیدی را بیابید که بیشتر کارهای روزمره خود را با آن ها انجام می دهند. این برنامه ها به شما در زمینه حرکت در شهر، کشور و جهان و انجام معاملات مالی، کمک می کند. ثبت سفارش در کافه ها و رستوران ها و پرداخت هزینه آنها  از مزایای دیگر این برنامه ها است. البته بدون انتظار فاکتور از پیشخدمت ها در ثبت سفارش و پرداخت هزینه انجام می شود. به طورکلی پیشرفت تکنولوژی در آسان تر شدن کارها نقش بسزایی دارند.

به طور خلاصه، دیجیتال مارکتینگ راهی ارتباطی مفید است. درنتیجه مشاغل می توانند از طریق دستگاه های شخصی خود با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. البته هدف اصلی ارتباطات دیجیتال صرف هزینه توسط مشتری برای کالاها و خدمات ارائه شده توسط شرکت است. در این مقاله می توانید با عملکرد و وظایف این حرفه بیشتر آشنا شوید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ بازاریابی آنلاین نیز نامیده می شود و به معنی استفاده از اینترنت و دستگاه های تلفن همراه است. رسانه های اجتماعی، موتورهای جست و جو و کانال های دیگر برای دسترسی به کاربران معانی دیگر است. برخی از کارشناسان بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ را اقدامی کاملا جدید می دانند. بازاریابی دیجیتال به روشی جدید برای ارتباط با مشتریان و درک رفتار آن ها در مقایسه با بازاریابی سنتی نیاز دارد. معنی دیجیتال مارکتینگ را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • بازاریابی دیجیتال استفاده از اینترنت برای دستیابی به مصرف کنندگان و مخاطبان است.
  • بازاریابی دیجیتال یک زمینه گسترده است. از جمله جذب مشتری از طریق ایمیل، بازاریابی محتوا، سیستم عامل های جست و جو، رسانه های اجتماعی و غیره.
دیجیتال مارکتینگ

تعریف دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یک فعالیت تعاملی است که مخاطبان هدف آن فقط بخش خاصی از مشتریان است. محبوبیت دیجیتال مارکتینگ، روز به روز  در حال افزایش است. دیجیتال مارکتینگ شامل تبلیغات صفحه نتایج جست و جو، تبلیغات ایمیل و توییت های تبلیغاتی است. به عبارتی دیگر: هر چیزی که شامل بازاریابی از طریق بازخورد مشتری یا تعامل دوطرفه بین شرکت و مشتری باشد.

بازاریابی دیجیتال شامل کلیه بازاریابی محصولات و خدماتی است که از طریق کانال ها و پلتفرم های دیجیتال انجام می شود. ما از کانال های دیجیتالی مانند جستجو، رسانه های اجتماعی، ایمیل و وب سایت ها برای برقراری ارتباط با مشتریان آینده و مشتریان فعلی خود استفاده می کنیم.

بازاریابی اینترنتی با بازاریابی دیجیتال تفاوت دارد. بازاریابی اینترنتی زیر مجموعه ای از بازاریابی دیجیتال است. تبلیغاتی است که  فقط در اینترنت وجود دارد. در حالی که بازاریابی دیجیتال می تواند از طریق دستگاه های تلفن همراه، روی سکوی مترو، یک بازی ویدیویی یا از طریق یک نرم افزار تلفن همراه انجام شود.

در اصطلاح بازاریابی دیجیتال، تبلیغ کنندگان معمولا به عنوان منابع شناخته می شوند. اعضای تبلیغات هدف را معمولا گیرنده می نامند. منابع اغلب گیرنده های کاملا مشخص و مرتبط را هدف قرار می دهند. مصرف کنندگان برای تحقیق در مورد محصولات به شدت به ابزارهای دیجیتالی متکی هستند. به عنوان مثال، آمار بازاریابی Think with Google نشان داد که ۴۸ درصد از مصرف کنندگان درخواست خود را در موتورهای جستجو شروع می کنند، در حالی که ۳۳ درصد به وب سایت های مارک تجاری و ۲۶ درصد به دنبال برنامه های تلفن همراه هستند.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

 

بازاریابی دیجیتال نوعی تبلیغ و فروش محصولات و خدمات با استفاده از روش های بازاریابی آنلاین است. یک اصطلاح عام برای تعدادی از ابزارها و فعالیت های مختلف بازاریابی است.

شرکت ها از روش های مختلفی برای استفاده از روش های موجود در هماهنگی مناسب برای رویکرد مشتری دیجیتال استفاده می کنند. این روش ها شامل فعالیت های SEO (بهینه سازی موتور جستجو)، SEA (تبلیغ موتور جستجو)، بازاریابی محتوا یا محتوا مارکتینگ است. بازاریابی در شبکه های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، تبلیغات بنری، بازاریابی وابسته، روابط عمومی آنلاین یا اتوماسیون بازاریابی بر اساس مدیریت ارتباط با مشتری است.

کتابهای الکترونیکی و مقالات سفید، ابزارهای دیجیتال یا اینفوگرافیک ارائه می شود. توزیع محتوای مربوط به مشتری از طریق کانال های رسانه های اجتماعی مورد استفاده کنترل می شود. باید از طریق دستگاه دیجیتال مانند دسک تاپ، لپ تاپ، تبلت یا گوشی هوشمند به مشتریان در زمان مناسب و در مکان مناسب مراجعه شود.

هنوز برای شرکت خود یک وب سایت طراحی نکرده اید؟ از خدمات طراحی سایت شورت کات پلاس بهره مند شوید.

دیجیتال مارکتینگ

کانال های بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال کار بسیار پیچیده وسختی نیست و برای مهارت داشتن در آن نیازی نیست که متخصص کامپیوتر باشید. کافی است که با استراتژی های بازاریابی دیجیتال موفق آشنا باشید، تا بتوانید محصول یا خدماتی را که بازار می خواهد ارائه دهید. از مزیت این روش، حذف واسطه ها است. بدون واسطه شما می توانید محصولات خود را به مشتریان نشان دهید و تحویل دهید. استراتژی بازاریابی دیجیتال با سئو در ارتباط هستند و با سئو بازاریابی را می توان رونق بخشید. کانال های بازاریابی دیجیتال بهترین راه برای معرفی برند و تجارت و افزایش کسب و کار شماست.

۱. بازاریابی وب سایت

یک وب سایت، کانون اصلی تمام فعالیت های بازاریابی دیجیتال است. امروزه پر استفاده ترین کانال ارتباطی، رسانه های اجتماعی است. سایت به تنهایی کانال قدرتمندی است و همچنین وسیله مورد نیاز برای اجرای انواع کمپین های بازاریابی آنلاین است. یک وب سایت باید جلوه گر یک برند، محصول و خدمات به روشی به یاد ماندنی باشد. ریسپانسیو بودن، طراحی زیبا، سرعت بالا، سازگاری با موبایل و قابلیت استفاده، از ویژگی های دیگری است که وب سایت باید داشته باشد.

بازاریابی از طریق وب سایت برای کسب و کارها سودآور است چون فروش را بدون واسطه انجام می دهد. از دیگر مزیت های بازاریابی وب سایت سهولت و قابلیت دسترسی و بازاریابی گسترده تر است. به طور کلی برای داشتن یک استراتژی بازاریابی وب سایت حرفه ای، باید ابتدا هدف خود را مشخص کنید.

۲. بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده از بسترهای شبکه های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان برای ایجاد نام تجاری شما، افزایش فروش و افزایش ترافیک وب سایت است. هدف اصلی بازاریابی شبکه های اجتماعی معرفی برند و ایجاد اعتماد اجتماعی است. بازاریابی رسانه های اجتماعی راهی را برای شرکت ها فراهم می کند تا با مشتریان فعلی تعامل داشته باشند و به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنند. این کانال دیجیتال مارکتینگ، دارای ابزارهای تجزیه و تحلیل داده های هدفمند است که به بازاریابان اجازه می دهد تلاش و موفقیت های خود را ردیابی کنند. هرچه بیشتر به بازاریابی دیجیتال می پردازید، بیشتر دیده می شوید و می توانید از آن به عنوان کانال فروش مستقیم استفاده کنید. برای نتیجه بهتر در این نوع بازاریابی باید موقعیت حضور خود را مشخص کنید. برای این کار مشتریان واقعی خود را هم در نظر بگیرید.

۳. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا، یک رویکرد بازاریابی استراتژیک بلند مدت است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و منسجم برای جذب و حفظ مخاطبان مشخص و در نهایت، برای ایجاد سودآوری مشتریان تمرکز دارد. هدف بازاریابی محتوا، تبدیل بازدیدکننده به مشتری از طریق محتوای با کیفیت است. همچنین به گسترش کسب و کارهای کوچک و جدید کمک زیادی می کند. اگر محتوا صمیمانه، دقیق و قابل اعتماد باشد، حس اعتماد بین مشتری و برند شکل می گیرد.

تولید محتوا باید پاسخگوی نیاز همه ی کاربران به بهترین شکل باشد و منحصر به فرد باشد. شما می توانید متن ها را با فیلم و تصاویر جذاب تر کنید و از آن ها برای انتقال بهتر اطلاعات استفاده کنید. محتوا معمولا در وب سایت قرار داده می شود، سپس از طریق شبکه های اجتماعی، کمپین های PPC (پرداخت به ازای کلیک)، بازاریابی از طریق ایمیل و سئو تبلیغ می شود. ابزارهایی که برای بازاریابی محتوا استفاده می شوند شامل وبلاگ ها، دوره های آنلاین، اینفوگرافی، کتاب های الکترونیکی و پادکست ها هستند. محتوا به سایت جان می دهد و با محتوای حرفه ای سایت رتبه بالا می گیرد.

۴. بازاریابی ایمیل

بازاریابی از طریق ایمیل هنوز هم  یکی از موثرترین روش های بازاریابی دیجیتال است. بسیاری از افراد بازاریابی ایمیلی را با ایمیل های اسپم اشتباه می گیرند، اما این واقعیت بازاریابی ایمیلی نیست. بازاریابی از طریق ایمیل واسطه ای برای برقراری ارتباط برای مشتری های احتمالی و افراد علاقه مند به برند شما است. به طور مستقیم با مشتریان و بازدیدکننده ها در ارتباط است و عامل مهم در فروش محصولات و ارائه خدمات است. بازاریابی ایمیلی به دلیل هزینه کم به یکی از محبوب ترین تبلیغات در اینترنت تبدیل شده است.

۵. تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یا تبلیغات PPC، بازاریاب ها را قادر می سازد تا از طریق تبلیغات پولی به اینترنت در تعدادی از سیستم عامل های دیجیتال دسترسی پیدا کنند. کمپین های PPC می توانند کاربران را بر اساس مشخصات دموگرافیکی آنها (مانند سن و جنسیت) تقسیم بندی کرده و یا حتی علایق خاص یا موقعیت مکانی آنها را هدف قرار دهند. مزیت تبلیغات کلیکی این است که شما با توجه به بازخوردی که این تبلیغات برای شما دارد (تعداد کلیک)، هزینه می کنید. به طورکلی یک از بهترین راه ها برای دیده شدن برند و کسب و کار شما است. محبوب ترین سیستم های تبلیغات کلیکی Google Ads و Facebook Ads هستند. اگر قصد راه اندازی گوگل ادوردز برای سایت خود دارید، از خدمات سئو و بازاریابی ما دیدن فرمایید. هدف از تبلیغات کلیکی، افزایش بازدیدکاربران از سایت می باشد.

۶. سئو

آیا می دانید در هر ثانیه بیش از ۷۵۰۰۰ سرچ در Google انجام می شود؟ با توجه به اینکه افراد از موتورهای جستجو برای تحقیق، خرید و سرگرمی استفاده می کنند، فرصت های کسب و کار بسیار زیاد است!
وقتی مشتریان یا بازدیدکنندگان سایت به دنبال محصولات یا خدمات هستند، تمایل دارند با هر سایتی که رتبه بالاتری در صفحه نتایج جستجو داشته باشد همراه شوند. سئو دقیقا همان چیزی است که باعث می شود سایت شما رتبه بالایی داشته باشد. به طورکلی اگر می خواهید تعداد بازدید یا ترافیک سایت شما افزایش یابد، سئو بهترین گزینه است. اکثر کاربران در صفحه اول گوگل خرید خود را انجام می دهند و به  هدف خود می رسند. در نتیجه می توان گفت که برای داشتن بازاریابی وب سایت موفق، باید ازخدمات سئو بهره مند شوید.

بهینه سازی موتور جستجو، اغلب با بازاریابی محتوا همراه است. اگر بهترین روش های مدرن سئو مانند تحقیق در مورد کلمات کلیدی، بهینه سازی ارسال وبلاگ و ایجاد محتوای قابل پیوند را پیاده سازی کنید، افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو بسیار ساده تر خواهد بود.

7.بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM با سئو متفاوت است، سئو افزایش ترافیک وب سایت را به صورت ارگانیک بدست می آورد و SEM از طریق تبلیغات پولی در موتورهای جستجو است. بیش از 70% از کسبوکارهای اینترنتی که برای رشد کار خود از بازاریابی SEM استفاده می کنند، سودآوری بالایی دارند.

تبلیغات دیجیتال

امروزه محیط دیجیتال در زندگی روزمره ما نقش بسیار زیادی دارد و یکی از بخش های اصلی دیجیتال مارکتینگ است. تبلیغات دیجیتال مجموعه ای از ابزارهای تحلیلی، فناوری و پشتیبانی است که به طور مستقیم در ارتباط هستند. برخلاف تبلیغات سنتی، ابزارهای مختلفی دارد که شما می توانید بازخورد تبلیغات را مشاهده کنید. زمینه اصلی تبلیغات دیجیتال عبارتند از: تبلیغات نمایشی، تبلیغات بنری، تبلیغات ویدئویی و تبلیغات متنی. تبلیغات دیجیتال با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار می کند و انواع مختلفی دارد. گوگل ادورز، بنر سایت های مختلف، ریپورتاژ آگهی، تبلیغات در شبکه های اجتماعی و تبلیغات کلیکی. در این مقاله به تبلیغات کلیلی اشاره شده است و شما با مزایای آن، آشنا خواهید شد.

مزایای بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال تا حد زیادی برجسته شده است زیرا به تعداد زیادی از مردم دسترسی دارد، اما مزایای دیگری نیز ارائه می دهد. اینها چند مورد از مزایای آن است:

۱. دسترسی جغرافیایی وسیع

وقتی آگهی را آنلاین ارسال می کنید، افراد می توانند آن را در هر مکانی که هستند مشاهده کنند (به شرطی که تبلیغ خود را از نظر جغرافیایی محدود نکرده باشید). این امر باعث می شود دامنه کسب و کار شما در بازار افزایش یابد. افراد بیشتری در بازاریابی آنلاین به دلیل گسترش دامنه جغرافیایی،  به خدمات شما دسترسی دارند. حتی می توانید با استفاده از سئو محلی، منطقه جغرافیایی را محدود کنید.

۲. هزینه کم

در دیجیتال مارکتینگ با هزینه کمتر از بازاریابی سنتی، می توانید مخاطبان بیشتری بدون محدودیت مکانی داشته باشید. هزینه های سربار تبلیغات روزنامه ها، سایت های تلویزیونی و سایر فرصت های بازاریابی سنتی می تواند زیاد باشد. با بازاریابی دیجیتال، می توانید فقط ۱ قطعه محتوا ایجاد کنید که بازدیدکنندگان را تا زمانی که وبلاگ شما فعال است جذب کند. شما می توانید یک کمپین بازاریابی ایمیلی ایجاد کنید که پیام ها را به صورت فهرست بندی شده به لیست مشتریان مورد نظر ارسال می کند و در صورت نیاز به تغییر آن برنامه یا محتوا آسان است.

3. انعطاف پذیر

بازاریابی دیجیتال در زمینه ارزیابی، اندازه گیری و بهینه سازی بسیار قابل انعطاف است و به راحتی می توان آن را ارتقاء داد. برای تجارت ها و کسب و کارها، برنامه ها و استراتژی های متفاوتی ارائه می دهد. همچنین این قابلیت را دارد که روش تبلیغاتی خود را آزمایش کنید و اگر نتیجه قابل توجهی برای شما نداشت می توانید آن را تغییر دهید.

کلام آخر، بازاریابی دیجیتال به شما تماس بیشتری با مشتری برای هزینه تبلیغات شما می دهد. همچنین نرخ تبدیل بالاتری نسبت به بازاریابی سنتی ایجاد مي كند.

چالش های بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال کارشناسان خود را با چالش های خاصی مواجه می کند. از آنجایی که کانال های بازاریابی دیجیتال به سرعت در حال تکثیر هستند، بازاریاب های دیجیتال باید همواره خود را با این کانال ها، نحوه عملکرد آن ها، طریقه استفاده از آن ها برای بازاریابی موثر بروزرسانی کنند. علاوه بر این، جلب توجه گیرنده ها دشوارتر می شود، زیرا گیرنده ها به طور فزاینده ای مملو از تبلیغات رقابتی می شوند. همچنین برای بازاریاب های دیجیتال، تجزیه و تحلیل انبوه داده هایی را که به دست می آورند و سپس بهره گیری از این اطلاعات در تلاش های جدید بازاریابی، چالش برانگیز است.

اهمیت بازاریابی دیجیتال

دلیل اینکه چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟ بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده است و همیشه و هرجا وجود دارد. از ویدیوهای یوتیوب و تیک تاک گرفته تا Google Ads و واقعیت افزوده (AR)، می توانید تقریباً از هر نوع فناوری دیجیتال برای بازاریابی استفاده کنید. در بازاریابی سنتی کارهایی مثل تبلیغات انجام می شود که بسیار پرهزینه است ولی محصولات دیجیتال مارکتینگ در سایزهایی مقیاس پذیر عرضه می شوند. به همین ترتیب، دیدن اینکه امروزه بسیاری از بازاریابان و شرکت های بازاریابی، بازاریابی دیجیتال را در پیش می گیرند جای تعجب نیست.

برای پیشرفت در کسب و کار و افزایش فروش، وارد شدن به دنیای کسب و کار دیجیتال مارکتینگ امری ضروری است. وقتی صحبت از بازاریابی دیجیتال در سال 2021 می شود، انتظار داشته باشید شرکت های بیشتری در بازاریابی دیجیتال سرمایه گذاری کنند. شاید تهیه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال، ایده خوبی باشد تا کسب و کار شما بتواند به تدریج حضور آنلاین خود را گسترش دهد. شرکت هایی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنند حضور و ارتقای برند را در در فضای دیجیتال تضمین می کنند.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

واژه دیجیتال مارکتینگ برای اولین بار در سال 1990 و همزمان با راه اندازی اولین موتور جستجو استفاده شد. اگرچه اولین بار در اوایل دهه 2000 به عنوان یک اصطلاح عمومی شد، اما بازاریابی دیجیتال در واقع از خیلی پیشتر وجود داشته است. به طور دقیق حدود 100 سال بیشتر. در اینجا عکس اولین بازاریابی دیجیتال در تاریخ به اسم «گوگلیمو مارکونی» است:

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

در سال ۱۸۹۶ او اولین انسانی بود که «انتقال عمومی سیگنال های بی سیم» را نشان داد و رادیو را اختراع کرد!

مدت کوتاهی پس از تظاهرات کوچک او در انگلستان، سیگنال های مورس از طریق آبهای آزاد منتقل شد. در حالی که ۱۰ سال دیگر طول می کشید تا رادیو به عموم مردم برسد، زمان زیادی طول نکشید تا سازندگان آن متوجه شدند که می توانند از رادیو برای فروش محصولات استفاده کنند. اولین پخش زنده از اجرای اپرا در مت بود و حدس بزنید مردم بعد از آن چه کردند؟ آنها بلیط نمایش خریدند! و اینگونه بود که استراتژی بازاریابی دیجیتال متولد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.