ابزارهای سئو برای جذاب کردن و بهینه کردن محتوای سایت برای موتورهای جستجو بسیار مناسبهستند. محتوای سایت سئو و بهینه­ سازی و ارتقای سایت­ در موتورهای جستجو مستلزم کار سئو تحلیلی گسترده­ ای است. از جمع آوری داده ­ها و بهینه­ سازی داخلی تا تجزیه و تحلیل رقبا، خدمات و برنامه های مختلفی وجود دارد. می ­توان از بهینه­ سازهای سئو و تجزیه و تحلیل وب در فعالیت­ های روزانه خود برای ارتقا سایت استفاده کرد. هر مالک وب ­سایت موفقی باید برای بهبود رتبه جستجوی وب سایت خود در موتورهای جستجو تلاش ­کند. این مقاله مجموعه­ ای از محبوب­ ترین و قابل اعتمادترین ابزارهای سئو را معرفی می ­کند که به طور قابل توجهی زمان و هزینه ­های نیروی کار تجزیه و تحلیل و تبلیغ یک وب ­سایت را کاهش می ­دهد. در این مقاله برای کمک به شما در بالا ماندن رتبه سایتتان، لیستی از بهترین ابزارها و خدمات SEO را گردآوری کرده ­ایم. آشنایی با این ابزارها سرعت و درصد موفقیت شما را در سئو افزایش می دهد.

با خواندن این مقاله می توانید در مورد تکنیک ­های اثبات شده بهینه­ سازی موتور جستجو برای پیشی گرفتن از رقبای خود مطالب مهمی را بیاموزید.

ابزارهای سئو

آشنایی با بهترین ابزارهای سئو

چرا ابزارهای سئو برای صاحبان وب سایت بسیار مهم هستند؟

احتمالا به عنوان مالک یک وب­ سایت، شما نیز می ­خواهید از رقبای خود پیشی بگیرید. بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنید و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید. این امر بدون استفاده از تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو امکان پذیر نیست.

اما چرا از یک ابزار تخصصی سئو استفاده کنیم؟

اهمیت ابزارهای سئو برای تحلیل سئو سایت

  • ابزارهای سئو به بررسی مشکلات فنی حساس می‌پردازند. برخی از این مشکلات در مکان‌های غیرمنتظره کمین می‌کنند. اگر به دنبال شناسایی مشکلاتی هستید که دید سایت شما را مختل کرده ­اند، بررسی سئوی وب­ سایت به شما این امکان را می­ دهد تا راه حل هایی را برای برطرف نمودن این مشکلات بیابید که شاید قبلا هرگز به آنها فکر نکرده بودید.
  • این ابزارها نکات مفیدی را برای بهبود سایت ارائه می ­دهند. به طور مثال ابزارهای جستجوگر وب­ سایت راه­ های زیادی برای بهبود سئوی داخلی ارائه می­ دهند. بنابراین اگر می­خواهید دامنه دسترسی خود را گسترش دهید، استفاده از این ابزارها ضروری است.
  • اگر بدانید به دنبال چه چیزی هستید، می‌توانید رقبای خود را شناسایی کنید. آیا می خواهید بدانید که رقبای شما در حال انجام چه کاری هستند؟ برای شروع، باید هویت آنها را مشخص کنید. با ابزار Keyword Tool، می توانید تصویر کاملی از پورتال­ های رقیب و بهترین شیوه­ های بهینه­ سازی آنها را دریافت کنید.
  • این ابزارها به شما کمک می کنند تا اصول اولیه سئو را به خاطر بسپارید. غیر ممکن است سازندگان محتوا بتوانند همیشه تمام نکات را در ذهنشان محفوظ کنند. در نتیجه، این خدمات می­ توانند به عنوان بررسی برای اطمینان از بهینه‌سازی هر محتوایی برای موتورهای جستجو مورد استفاده قرار بگیرند.
  • بهینه سازی سایت برای دستگاه های تلفن همراه بسیار مهم است و باید حتما این را در هنگام ساخت عناوین، توضیحات و متا تگ­ ها  نیز در نظر داشته باشید. برخی از ابزارهایی که در اینجا در موردشان صحبت خواهیم کرد به شما این امکان را می­ دهند که محتوای خود را برای دستگاه­ های تلفن همراه نیز بهینه کنید.
  • با استفاده از این ابزارها، راه رسیدن به هدف مورد نظر آسان تر و حرفه ای تر خواهد بود.

انواع ابزار سئو بر اساس کارکرد آنها

سئوکارها ابزارهای زیادی برای بهینه ­سازی سایت در اختیار دارند که هر کدام برای حل یک مشکل مجزا در نظر گرفته شده است. ابزارهای فهرست شده در زیر به شما در تجزیه و تحلیل محتوا از جمع آوری داده ها گرفته تا بهینه سازی داخلی و تحلیل رقابتی کمک می کنند.

  • ابزارهای آنالیتیک
  • ابزارهای کراول و ایندکس
  • ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی
  • ابزارهای مشاهده و آنالیز بک­ لینک
  • ابزارهای سئو محلی
  • ابزارهای سئو موبایل
  • ابزارهای سئو داخلی
  • ابزارهای تست سرعت سایت
  • ابزارهای چندگانه

ابزارهای آنالیتیک

ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل ترافیک، مخاطبان هدف، موقعیت سایت، کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل رقبا و غیره هستند. این نوع ابزارها جستجوی کاربران را تجزیه و تحلیل می کنند و شما با استفاده از آن ها می توانید نیاز کاربران را شناسایی کنید و مسیر سئو و محتوای سایت خود را با سرچ و نیاز کاربران پیش ببرید. چون اولویت هدف و تمرکز مدیران سایت باید پاسخ دادن به سوالات کاربران باشد.

1. ابزار Google Data Studio

ابزار های سئو | بهترین ابزار سئو

برنامه سئو

ابزار رایگان و فوق العاده گوگل برای جمع آوری، تجسم و انتشار داده های تحلیلی مورد استفاده بازاریابان و تحلیل گران است. اطلاعات را از منابع مختلف مانند : Google Analytics، Google Ads، YouTube Analytics، Big Query و غیره با­هم ترکیب می­ کند. این اطلاعات را به صورت تصویری و در قالب نمودار و اشکال های مختلف در اختیار کارشناسان قرار می دهد.

با Google Data Studio، می ­توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • ردیابی بازدیدکنندگان سایت، ردیابی تماس ­ها و بررسی داده‌های رفتاری از Big Query.
  • دریافت گزارش در مورد هزینه ­های بازاریابی؛
  • تجزیه و تحلیل داده ­های گوگل آنالیتیکس
  • داده ها را در سریع ترین زمان ممکن تصویرسازی می کند.

2. ابزار Google Analytics

گوگل آنالیتیکس

ابزار سئو سایت | معرفی ابزارهای سئو

ابزاری برای تحلیل وب­ سایت است. مالکان وب سایت و بازاریابان اینترنتی از Google Analytics برای ردیابی ترافیک و رفتار کاربران در برنامه­ ها و وب­ سایت­ های خود استفاده می ک­نند. به عبارت دیگر با آنالیز مشتریان، کسب و کار شما را رونق می دهند. شما می توانید درباره محتوایی که می نویسید تصمیم بگیرید و مطابق با اطلاعاتی که دریافت می کنید برای این افراد محتوا ایجاد کنید، مثلا اینکه چه نوع محتوایی جلب توجه می کند، چه کسانی به سایت شما می آیند و می توانید کاری کنید که این افراد بیشتر از صفحات شما بازدید کنند. شما می‌توانید فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی را رصد کنید، ترافیک اپلیکیشن‌های تلفن همراه را ردیابی کنید، سایر منابع داده را ادغام کنید تا به شما در تصمیم‌گیری‌های تجاری آگاهانه کمک کند.

ازگوگل آنالیتیکس می­ توانید برای کارهای زیر استفاده کنید:

  • مخاطبان هدف را بر اساس موقعیت مکانی، کانال ­های ترافیک، انواع دستگاه ­ها و سایر عوامل تجزیه و تحلیل کنید.
  • تجزیه و تحلیل فعالیت کاربر و ردیابی منابع و کانال­ های ترافیک.
  • تعیین اهداف تبدیل و پیگیری آنها.
  • انجام تست A/B و غیره.

3. ابزار Google Search Console

ابزار تحلیل سئو

بهترین ابزار سئو داخلی

سرچ کنسول مهم ترین ابزار سئو داخلی است. ابزاری برای تجزیه و تحلیل سایت در نتایج جستجوی گوگل است که برای سئوکاران بسیار مفید و کاربردی است. برای کنترل نمایه سازی سایت و به دست آوردن اطلاعات مفید برای بهبود موقعیت سایت در نتایج جستجو استفاده می شود.

می توانید از کنسول جستجوی گوگل برای موارد زیر استفاده کنید:

  • بررسی کنید که آیا گوگل می تواند وب سایت شما را شناسایی و فهرست بندی کند یا خیر؛
  • کشف مشکلات نمایه سازی در سایت؛
  • تخمین میزان ترافیک در نتایج جستجوی Google؛
  • می ­توانید بفهمید در جستجوی گوگل از چه عبارات برای کشف صفحات وب سایت شما استفاده شده است.
  • تشخیص اینکه کدام یک از صفحات سایت برای کاربران موبایل دردسرساز است.
  • بررسی کلمات کلیدی که impression بالایی دارند و وارد سرچ گوگل شده اند.
  • صفحاتی که مهم تر هستند و تعداد کلیک بیشتری دارند، تعیین شده است.
  • بررسی سرعت سایت در حالت دسکتاپ و موبایل

4. ابزار Moz Pro

شما می توانید ترافیک جستجوی ارگانیک وب سایت خود، رتبه بندی کلمات کلیدی خود، عملکرد صفحات خود، میزان دسترسی و میزان تعامل حساب های رسانه های اجتماعی خود را از طریق Moz Analytics پیگیری کنید.

ابزارهای آنالیز سایت

بهره گیری از ابزارهای سئو با خدمات سئو و پشتیبانی سایت

این ابزار نیز یکی دیگر از ابزارهای آنالیز سایت است. با Moz Pro می­توانید:

  • به طور استراتژیک کلمات کلیدی را با معیارهای حجم و دشواری دقیق کلمه کلیدی هدف قرار دهید.
  • لیست کلمات کلیدی را ذخیره کنید که می­ توانید آن­ها را پیگیری و در صورت نیاز به روز کنید.
  • با ردیابی جستجوهای محلی و ملی بدانید که جستجوگران در همه جا چه می ­بینند.
  • با امتیاز نمایان بودن جستجو، تصویری جامع از نحوه رتبه بندی کلمات کلیدی خود دریافت کنید.
  • در حالی که Moz Pro به دنبال مشکلاتی است که موتورهای جستجو را از خزیدن کامل سایت شما باز می دارد، از آرامش خاطر لذت ببرید.
  • معتبر بودن سایت را با اطلاعاتی که در آن وجود دارد، مشخص می کند.
  • گرفتن گزارش متناسب با نیاز مدیر سایت

هشدارها تضمین می‌کنند که شما اولین کسی هستید که از پیدا شدن مشکلات سایتتان مطلع می‌شوید تا بتوانید سریع آن‌ها را برطرف کنید. در این ابزار از Domain Authority و Authority page با خبر می شوید و هرچه این عدد بزرگتر باشد نشانه اعتبار بالای دامنه و صفحات است. استفاده از این ابزار بسیار راحت است و نیاز به تخصص زیادی ندارد و کافی است با یک آدرس ایمیل ثبت نام کنید.

5. ابزارAlexa

بهترین ابزار سئو

بهترین ابزار سئو

اگر می‌خواهید درباره میزان محبوبیت و اعتبار یک وب‌سایت با خبر شوید، یکی از شناخته‌شده‌ترین راه‌ها برای آنالیز و بررسی آن، پیدا کردن رتبه الکسا وب‌سایت است.الکسا ابزاری است که وب ­سایت­ ها را بر اساس رتبه آن ها در موتورهای جستجو می ­سنجد.

  • رتبه­ بندی را در موتورهای جستجو اندازه گیری می­ کند.
  • برای تقویت استراتژی سئو بسیار مهم است.
  • نشان دهنده محبوبیت وب­ سایت شما در سراسر جهان است.
  • رتبه محلی الکسا میزان محبوبیت را در کشوری که دامنه در آن ثبت شده است را نشان می دهد.
  • یک معیار مهم برای سنجش ارزش سایت شما است.

الکسا که اغلب توسط تبلیغ کنندگان، متخصصان تجاری و ناشران استفاده می شود، پلتفرمی است که در آن همیشه ایده­ هایی برای افزایش ترافیک سایت کشف می­ شود.

6. ابزارBeam Us Up

ابزار سئو سایت

این یک برنامه دسکتاپ ویندوز است. به شما امکان می­ دهد تا به سرعت مشکلات سئو را پیدا کرده و رفع کنید. از الگوریتم های تحلیل سایت مشابه ربات­ های گوگل استفاده می­ کند. با Beam Us Up می توانید خطاها در بهینه­ سازی وب­ سایت، صفحات تکراری، تجزیه URL ها، متا تگ ها و عنوان ها را پیدا کنید. سپس داده ها به اکسل صادر می شوند.

ابزارهای سئو برای انتخاب کلمه کلیدی

ابزارهایی که عبارت‌های جستجوی مرتبط را برای بهینه‌سازی محتوای سایت پیدا می‌کنند. کارشناسان سئو باید با بالا بردن آگاهی خود نسبت به کلمات پرکاربرد و نحوه جستجوهای کاربران در حوزه فعالیت سایت از قبل برنامه‌ریزی داشته باشند.

تحقیق کلمات کلیدی

MOZ یک ابزار رایگان جستجوی کلمات کلیدی برای ممیزی SEO ارائه می ­دهد. استراتژی و اقدامت سئو سایت باید بر اساس نتایج تحقیق کلمات کلیدی باشد.

Keyword Planner یکی دیگر از ابزارهای رایگان برای آنالیز و بررسی اولیه کلمات کلیدی است. میزان رقابت این کلمات و حجم جستجوی آن ها را برای شما مشخص می کند.

ابزارهای سئو برای مشاهده و آنالیز بک لینک

شامل ابزارهایی برای یافتن و ارزیابی اثربخشی بک لینک ها می ­باشد. این نوع ابزارها به شما کمک می کند لینک هایی که به سایت شما داده شده است را شناسایی کرده و از آن ها به نفع خود استفاده کنید و با سایت هایی که به صفحه شما لینک می دهند ارتباط داشته باشید.

مهم ترین ابزار سئو
backlink checker

ابزار جستجوگر بک لینک رایگان  Ahrefs، از ربات ها و ایندکس­ های متعلق به خودش برای تحلیل وب سایت­ ها استفاده می کند. در این ابزار علاوه بر بررسی لینک سازی سایت خود و تحقیق کلمات کلیدی، می توانید سایت رقیبانتان را به راحتی تحلیل کنید.

از Backlink Checker Ahrefs می ­توانید برای موارد زیر استفاده کنید:

  • تحلیل و بررسی رقبا
  • یافتن کلیدواژه ­ها
  • یافتن بک­ لینک­ ها
  • بررسی وب، محتوا و رنک

ابزارهای سئو برای تست سرعت سایت

بررسی سرعت بارگذاری سایت با تعداد بازدید کننده های سایت در نتایج موتورهای جستجو مرتبط است. خوشبختانه، ابزارهای مختلفی برای کمک به بارگذاری سریع وب سایت شما در پلتفرم­ های موبایل و دسکتاپ وجود دارد. بهبود سرعت سایت از اولویت های کاری مدیران سایت است. در اینجا یکی از مهم ترین آنها را بررسی می ­کنیم.

8. ابزار Gtmetrix

ابزار سئو

ابزار تحلیل سئو

GTMetrix یک ابزار SEO است که سرعت و عملکرد وب‌سایت شما را تجزیه و تحلیل کرده و خلاصه گزارشی از مشکلات احتمالی و راه‌های رفع سریع آن‌ها ارائه می ­دهد. برنامه های ممتاز رایگان و چندگانه را برای داشتن ویژگی­ های پیشرفته سایت و نظارت خودکار بر آن ارائه می­دهد. آگاهی از سرعت بارگذاری سایت و تلاش برای بهبود آن، بر سئو و افزایش رتبه سایت تاثیر مثبت می گذارد

GTMetrix یکی از ابزارهای محبوب برای سنجش سرعت بارگذاری وب سایت است. به طورکل از این ابزار می ­توانید برای موارد زیر استفاده کنید:

  • تست سرعت بارگذاری صفحه و تاثیر پارامترهای مختلف در آن.
  • بررسی زمان بارگذاری و لودینگ
  • بررسی سایز صفحه.
  • ارائه تب Waterfall و مشاهده آبشاری عملکرد وبسایت
  • جمع آوری و ارائه تعداد درخواست های HTTP.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سئو سایت می توانید مقالات زیر را دنبال کنید:

سئو چیست؟

سئو تکنیکال چیست؟

کاربرد و اهمیت سئو سایت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.