گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یک ابزار تجزیه و تحلیل مفید است که به شما امکان میدهد عملکرد وب سایت خود را درک کنید و رفتار و نیازهای مشتریان خود را تجزیه و تحلیل نمایید. این ابزار که در نسخه اصلی رایگان است، نه تنها اطلاعاتی در مورد تعداد کاربرانی که از وب سایت شما بازدید میکنند و عملکرد تمام صفحات فرعی که با کد رهگیری آنالیتیکس مشخص شدهاند، در اختیار شما قرار میدهد، بلکه اطلاعات جمعیت شناختی مانند سن، جنسیت یا مکان بازدیدکنندگان وب سایت، و همچنین اطلاعاتی در مورد نحوه و مدت زمان تعامل کاربران با وب سایت شما را در اختیارتان قرار میدهد.
اگر حسابهای Google Ads خود را به Google Analytics یا Search Console پیوند دهید، میتوانید به فهرست گستردهتری از دادهها دسترسی داشته باشید و بنابراین، برای مثال، نتایج عمیقتری در مورد کمپینهای SEA و نمایش خود بگیرید.
آموزش گوگل آنالیتیکس
در رابطه با استفاده از گوگل آنالیتیکس و امکانات گسترده آن ویدیوهای آموزشی زیادی در سطح اینترنت به خصوص وبگاه یوتیوب موجود است که با مراجعه به سایت یوتیوب میتوانید ویدیوهای خوبی از آموزش کامل گوگل آنالیتیکس و نحوه یادگیری و کار با آن را به زبان فارسی پیدا کرده و به راحتی استفاده از آن را فرا بگیرید.
google analytics
اهمیت استفاده از گوگل آنالیز
گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را میدهد تا با ادغام یک کد رهگیری در کد وب سایت خود، وب سایت خود را به طور مداوم تجزیه و تحلیل و ارزیابی آماری کنید و در نتیجه باعث افزایش بازدید سایت میشود. نسخه اصلی این ابزار تجزیه و تحلیل رایگان است و یکی از پرکاربردترین ابزارهای تحلیل وب در سراسر جهان است.
گوگل آنالیتیکس، در موارد دیگر، اطلاعاتی که در مورد آن به شما می دهد از جمله:
- تعداد بازدیدکنندگان سایت شما
- مدت زمانی که بازدیدکنندگان در وب سایت شما میمانند
- عبارات جستجویی که بازدیدکنندگان برای یافتن وب سایت شما استفاده میکنند
- مرورگرهایی که بازدیدکنندگان استفاده میکنند
- منابع بازدیدکننده مانند لینکها ، موتورهای جستجو و غیره
- ویژگی های جمعیت شناختی، مانند زبان و مکان بازدیدکننده
- محتوایی که بازدیدکننده در سایت شما مشاهده کرده است
- دستگاه هایی که بازدیدکننده یا کاربران از آن استفاده میکنند
گوگل انالیز | آنالیتیکس
ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس
برای ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس در ابتدا باید وارد سایت analytics.google شوید. و در ادامه مراحل را به ترتیب ادامه دهید. به این نکته توجه کنیدکه این ابزار و سایت در ایران در دسترس نیست قبل از اینکه وارد سایت شوید آی پی را عوض کنید یا از VPN استفاده نمایید.
برای شروع مراحل زیر را دنبال کنید:
مرحله 1: حساب Analytics خود را ایجاد کرده یا وارد آن شوید
به پلتفرم بازاریابی گوگل بروید و با کلیک روی Start به صورت رایگان یک حساب کاربری ایجاد کنید. اگر قبلاً یک حساب کاربری دارید، روی Sign in to Analytics کلیک کنید.
مرحله 2: راه اندازی یک حساب Google Analytics
برای دسترسی به ویژگی های مدیریت Analytics به صفحه مدیریت بروید. روی دکمه سمت چپ کلیک کنید تا صفحه مدیریت باز شود .
سپس نام حساب را وارد کرده و به سمت ایجاد یک ویژگی جدید بروید.
مرحله 3: یک ویژگی جدید ایجاد کنید
ویژگی Google Analytics در حساب Google Analytics قرار دارد و مکانی است که اطلاعات وب سایت شما در آن پردازش می شود. به عبارت دیگر، ایجاد یک ویژگی یک مرحله ضروری است که به GA امکان ردیابی و جمع آوری دادهها را میدهد.
برای این کار، نام سایت را وارد کنید، منطقه زمانی گزارش، ارز، جایگاه تجاری و اندازه را انتخاب کنید و نحوه استفاده از Google Analytics را انتخاب کنید.
گزینه های پیشرفته را باز کنید (زیر فیلدهای تنظیم ویژگی) وCreate a Universal Analytics خاصیت را روشن کنید.
پروتکل HTTP یا HTTPS را انتخاب کنید و آدرس وب سایت خود را وارد کنید.
گوگل آنالیتیک
کاربردهای گوگل آنالیتیک
یکی از پرکاربردترین گزارشهای تحلیلگران بازاریابی است، زیرا با آن میتوانید درآمد، تبدیل و بازدیدها را بر اساس مبدا اندازهگیری کنید و در نتیجه بازده هر کمپین را محاسبه کنید. گزارش مقایسه برند در آنالیتیکس کم استفاده و شناخته شده است. این گزارش به شما امکان می دهد شاخص های عملکرد مصرف کننده را در مقابل رقبای خود تجزیه و تحلیل کنید.
- امکان استفاده از دادههای جمعآوریشده
- امکان پیوند به Google Ads
- یکپارچهسازی AdSense امکانپذیر است
- یکپارچهسازی شبکههای اجتماعی امکانپذیر است
- امکان اندازهگیری زمان بارگیری
- امکان ردیابی تجارت الکترونیک
- تعریف و اندازهگیری اهداف فردی
- تجزیه و تحلیل درون صفحه در دسترس است
اتصال گوگل آنالیتیکس به ابزارهای دیگر سئو
برنامه های تجزیه و تحلیل وب برای ارائه یک نمای کلی از تمام داده ها و آمارهای مربوط به وب سایت شما وجود دارد. گوگل آنالیتیکس بهترین و ارزان ترین انتخاب برای این کار است، اما به هیچ وجه تنها گزینه نیست. به سادگی سایر ابزارهای تجزیه و تحلیل وب را در بررسی های OMR بر اساس تجربیات مختلف کاربر مقایسه کنید و بهترین ابزارهای سئو را برای شرکت خود بیابید.
گوگل انالیز | آنالیتیکس
با این حال، گوگل آنالیتیکس زمانی که با ابزارهای دیگر ترکیب شود بهترین نتایج را به شما خواهد داد. با توجه به شرکتهایی که در این زمینه فعالیت میکنند، سئوکاران از حداقل 2 ابزار اضافی به همراه Google Analytics برای اندازه گیری عملکرد سئو استفاده میکنند.
با گوگل آنالیتیکس، می توانید به راحتی برای تقریباً هر چیزی، از جمله فروش، ثبت نام، تبدیل تبلیغات موفق، ترافیک و موارد دیگر، اهداف تعیین کنید. هنگامی که اهداف شما با موفقیت برآورده نمی شود، می توانید از این داده ها برای شناسایی و رفع شکاف ها در استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید.
گوگل تگ منیجر چیست؟
گوگل تگ منیجر (اغلب به اختصار GTM) ابزار گوگل برای مدیریت به اصطلاح برچسب ها است. برچسبها «قطعات کد» مختلفی هستند که برای افزودن عملکرد به یک وبسایت استفاده میشوند. اساساً می تواند هر چیزی باشد، اما بیشتر برای اندازه گیری تجزیه و تحلیل وب و اندازه گیری بازاریابی استفاده می شود.
رایج ترین استفاده از Google Tag Manager استفاده از آن برای Google Analytics/Universal Analytics است. از طریق Google Tag Manager، منطق مورد نیاز برای اضافه کردن منطق اضافی مورد نیاز برای تکمیل اندازهگیری استاندارد Google Analytics را اضافه میکنید.
تعامل با کاربران در گوگل آنالیتیکس
در آنالیتیکس، تعامل یک اصطلاح گسترده است که هر نوع تعامل کاربر با سایت شما را توصیف می کند. این می تواند از مدت زمانی که کاربران در سایت شما صرف می کنند تا تعداد صفحاتی که در یک جلسه بازدید می کنند، متغیر باشد. شما می توانید از داده های تعامل مشتری برای به دست آوردن بینش بیشتر در مورد نحوه رفتار مشتریان در وب سایت خود استفاده کنید. این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا درباره چیزهایی که مشتریانتان دوست دارند، و همچنین آنچه را که دوست ندارند، درباره سایت و برندتان بیشتر بدانید.
بهبود عملکرد سایت با کمک Google Analytics
استفاده از Google Analytics اطلاعات مفید زیادی را برای بهبود عملکرد سایت ارائه می دهد. از طریق این پلتفرم میتوانید ترافیک وبسایت خود را کنترل کنید، میتوانید ببینید کدام منابع ترافیک سودمندتر هستند و چگونه میتوانید آنها را بهینه کنید، اطلاعاتی در مورد کاربران و نحوه تعامل آنها با وبسایت خود به دست آورید و در مورد کمپینهای بازاریابی خود بیشتر بدانید، همچنین در مورد اینکه چگونه آنها در نتایج شما نقش دارند.