گوگل ترندز چیست؟

سایت گوگل ترندز
گوگل ترندز سرویس رایگانی از گوگل است که برای رصد و تحلیل الگوها و روند علاقه کاربران در جستجوهای آنلاین بکار میرود. این ابزار به شما امکان میدهد که مشاهده کنید که مردم در یک منطقه خاص، برای چه عناوینی با گوگل جستجو میکنند. با این ابزار میتوانید به مقایسه علاقهمندیهای کاربران بپردازید و تحولات مختلف را با زمان مشاهده نمایید.
با گوگل ترندز (google trends)، میتوانید جستجوی کلمات کلیدی خاصی را در کشورها، مناطق و حتی کل جهان پیگیری کنید و ببینید که کلماتی که کاربران جستجو میکنند در دورههای زمانی مختلف چه تغییراتی داشتهاند و موضوعاتی که در یک زمان خاص محبوب هستند را بررسی کنید.
همچنین، این ابزار که یکی از کاربردی ترین ابزارهای سئو محسوب می شود، به شما اجازه میدهد تا در مورد رخدادهای روزمره، جستجوهای پر تکرار و بررسی روند رشد صعودی و یا کاهشی کلمات کلیدی در طول زمان اطلاعات کاملی داشتهباشید. این ابزار به شما اجازه میدهد تا روند جستجوها را در بسیاری از صنایع مختلف از تکنولوژی و خودرو تا سلامتی و حتی شخصیتها، سلبریتیها و… بررسی کنید.
مزایای Google Trends
این یک سرویس واقعا راحت، کاربردی و در عین حال ساده است که برای کارشناسان سئو، بازاریابان و صاحبان مشاغل که میخواهند پروژههای خود را مقیاسبندی کنند، آنها را کارآمد و سودآور کنند، ضروری است. Google Trends بهترین گزینه برای کار بسیار دقیق با معناشناسی نیست، به همین دلیل است که اکثر SEO ها آن را در لیست ابزارهای اصلی خود قرار نمی دهند. با این حال، این سرویس رایگان دارای پتانسیل قابل توجهی از نظر بازاریابی اینترنتی است. در ادامه به تفصیل در مورد سناریوهای کاربردی برای استفاده از آن در حوزه تجارت الکترونیک صحبت خواهیم کرد.
آموزش گوگل ترندز
Google Trends یک ابزار رایگان از شرکت گوگل است که در آن میتوانید جستجوهای کاربران را در سراسر جهان بر اساس موضوعات مختلف بررسی کنید. با استفاده از Google Trends، میتوانید تغییرات جستجوها در طول زمان، مکان، زبان و موضوعات مختلف را مشاهده کنید. در زیر به نحوه استفاده از Google Trends برای پیدا کردن محتوای موضوعی مرتبط برای وب سایت یا بلاگ صحبت میکنیم:
انتخاب موضوع: ابتدا باید موضوع مورد نظرتان را برای جستجو انتخاب کنید. برای مثال، اگر میخواهید درباره مسافرت به آسیا بنویسید، میتوانید “مسافرت به آسیا” را برای جستجو وارد کنید.
تنظیم تاریخ: پس از ورود به Google Trends، شما باید با استفاده از قسمت “تاریخ”، دوره زمانی را که میخواهید بررسی کنید را تنظیم کنید.
مکان: با استفاده از قسمت “مکان”، میتوانید کشورها یا مناطق را که میخواهید ترند را برای آنها بررسی کنید را انتخاب کنید.
تنظیم زبان: شما میتوانید با استفاده از قسمت “زبان”، تمام زبانهایی که میخواهید در تحلیل ترند مورد استفاده قرار بگیرند را تعیین کنید.
دسته بندی: در آخر، شما باید دسته بندی مربوط به موضوع خود را برای جستجو وارد کنید. با اینکار، میتوانید به ترندهای موضوع خود دسترسی پیدا کنید و مطمئن شوید که محتوایی که درباره آن مینویسید، جذابیت لازم را برای مخاطبانتان دارد.
گوگل ترندز فارسی
گوگل ترندز فارسی برای نشان دادن روند تغییرات در الگوریتم جستجوی گوگل در ایران طراحی شدهاست. با این ابزار، میتوانید روند جستجو را برای کلمات کلیدی مختلف در ایران بررسی کنید و نمودار روند را مقایسه نمایید. به عنوان مثال، با گوگل ترندز فارسی میتوانید روند جستجوی کلماتی مانند “کرونا ویروس”، “فیلم”، “موسیقی” و غیره را پیگیری کنید.
این ابزار به کاربران این امکان را میدهد که میزان جستجو به دو صورت زمان و مکان مشخص و برحسب دستهبندیهای مختلف نمایش دادهشود. این امکان به تحلیل روند تغییرات رفتار کاربران و تغییرات در بازارهای مختلف اشاره دارد. از دیگر قابلیتهای گوگل ترندز فارسی میتوان به پشتیبانی از زبان فارسی در مقایسه با سایر زبانهای جهان اشاره کرد.
کاربرد گوگل ترندز
Google Trends به کاربران امکان می دهد تا تحلیلی دقیق از رفتار و فعالیت افراد در اینترنت بر اساس کلیدواژه های جستجو شده داشته باشند. با Google Trends، میتوانید به عنوان یک محقق با امکانات بسیار قدرتمند، الگوهای جستجوی کلیدواژهها، محتواها و دادههای دیگر را در زمینههای مختلف تحلیل کنید. برای مثال، شما میتوانید تحقیقات و تحلیلهای خود را در حوزههایی مانند مطالعات بازار و رشد کسب و کار، علم داده، فرهنگ، اخبار داغ و… انجام دهید. در مورد طراحی سایت و بهینه سازی موتورهای جستجو، Google Trends میتواند به شما کمک کند تا ببینید که چه کلیدواژههایی در نیازهای کاربران مرتبط با کسب و کار شما تبدیل شدهاند.
تحقیق کلمات کلیدی به کمک گوگل ترندز
با دیدن نمودارها و گزارش مربوط به جستجوی کلیدواژهها، شما میتوانید بهبود قابل توجهی در مدیریت و بهبود جستجوی کلیدواژههای خود داشتهباشید. و نسبت به رقبای خود در نتایج جستجوی گوگل، پیشرفت و جهش بزرگی داشتهباشید. در کل، Google Trends یک ابزار قدرتمند برای آنالیز و شناخت بهتر فعالیت کاربران اینترنت در جهان است که اطلاعات ارزشمندی را جمع آوری میکند که برای کاربران و محققان بسیار مفید است.
تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی در google trends
تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی در Google Trends میتواند به شما کمک کند تا به دنبال موضوعاتی باشید که در بین جستجوهای کاربران، داغ است و به دنبال تولید محتوای پرطرفدار و فعالیت در حوزههای مختلف باشید.
با استفاده از گزارشهای تهیه شده توسط Google Trends، میتوانید کلیدواژههایی که بیشترین ترافیک و جستجو در اینترنت دارند، با توجه به نیاز و هدف خود، جستجو کنید و در عناوین مختلف به نتایج فوقالعاده و قابل توجهی دست یابید.
تحلیل و بررسی رقبا با استفاده از گوگل ترندز
استفاده از گوگل ترندز برای تحلیل رقابت کسب و کار میتواند به شما کمک کند تا رقبای خود را بهتر بشناسید و در عملکرد خود کسب و کار موفقی داشتهباشید. در ادامه شیوههای استفاده از این ابزار در تحلیل رقبا را شرح خواهیم داد:
ردیابی روند جستجوی رقبا: با استفاده از آن، شما میتوانید روند جستجوی رقبا را در بازارهای مختلف تحلیل کنید و با دقت و دانش بسیاری، خطرات و فرصتهای مرتبط با کسب و کار خود را پیش بینی کنید.
ماهیت جستجوی رقبا: با استفاده از این ابزار، شما میتوانید نوع جستجوی رقبا را به دقت بیشتری بشناسید و بر اساس این اطلاعات، عملکرد خود را در بازارهای مختلف بهبود ببخشید.
مقایسه کلمات کلیدی: میتوانید کلمات کلیدی رقبا را با کلمات کلیدی خود مقایسه کنید و به دنبال کلمه کلیدی دقیقی برای استفاده در استراتژی بازاریابی خود باشید.
پیگیری عملکرد رقبا: میتوانید عملکرد رقبا را پیگیری کنید و هر گونه تغییر در رفتار رقبا را به دقت پیش بینی کنید.
پیش بینی روند رقابت: با استفاده از این ابزار، میتوانید روند رقابت را با دقت بیشتری پیش بینی کنید و بر اساس استراتژی کسب و کار خود، برای اصلاح و بهبود آن تلاش کنید. در کل، با استفاده از ترندز، میتوانید روند رقابت کسب و کارتان را بهتر بشناسید و عملکرد خود در بازارهای مختلف را بهبود ببخشید.
برنامه ریزی برای بازاریابی محتوا
برنامه ریزی بازاریابی محتوا با استفاده از Google Trends شامل مراحل زیر است:
انتخاب کلمات کلیدی: ابتدا، باید کلمات کلیدی مناسبی را که با محتوای خود همخوانی دارند، انتخاب کنید. میتوانید به کمک Google Keyword Planner، Google Trends و Google Search Console کلمات کلیدی مناسبی برای محتوای خود پیدا کنید.
بررسی جستجوی کلمات کلیدی: با استفاده از Google Trends، میتوانید تعیین کنید که کلمات کلیدی انتخابی شما چقدر جستجو میشوند و چگونه روند جستجوی آنها بیشتر یا کمتر میشود.
بررسی رقبا: با استفاده از Google Trends و Google Search Console، میتوانید رقبای خود را همراه با عملکرد رتبهبندی در موتورهای جستجو بررسی کنید. برای تحلیل رقبای خود، بهتر است که با استفاده از گزارش بازخورد مشتریان کسب و کار خود و همچنین ابزارهای مانند Ahrefs و SEMrush بررسی کنید.
ایجاد محتوای ارزشمند: با استفاده از تحقیقاتی که با Google Trends و دیگر ابزارهای بازاریابی به دست آوردهاید، به ایجاد محتوای ارزشمند برای کاربران میپردازید. محتوای خود را برای خوانندگان مفید و کارآمد نگهدارید. همچنین سعی کنید تا محتوای کارآمد و خلاقانهای را برای نشر در وبسایت و شبکههای اجتماعی خود ایجاد کنید.
انتشار و شناسایی: پس از ایجاد محتوا و بهینهسازی آن برای موتورهای جستجو، سعی کنید تا محتوای خود را در مدت زمان مناسب و در کانالهای شبکه های اجتماعی و بلاگهای خود منتشر کنید. با استفاده از گزارشهای مشتریان خود و نتایج بازخورد، سعی کنید به مشکلات موجود در محتوای خود پی ببرید و برای بهبود عملکرد پیشنهاداتی دهید.
اهمیت گوگل ترندز در سئو سایت
مطالعه و استفاده از Google Trends برای SEO به دلایل زیر بسیار حائز اهمیت است:
بررسی کلمات کلیدی پرطرفدار: با استفاده از Google Trends، میتوانید کلمات کلیدی پرطرفدار و مربوط به صنعت و کسب و کار خود را شناسایی کنید و با استفاده از آنها در سئو سایت خود از بهبود رتبه در موتورهای جستجو استفاده کنید.
بررسی روند جستجو: با استفاده از Google Trends، میتوانید روند جستجو را برای کلمات کلیدی مختلف بررسی کنید و در صورت تغییر روند، بهبود و بهینهسازی به محتوای خود اضافه کنید.
تحلیل رقبا: با استفاده از Google Trends، میتوانید رقبای خود را بررسی کنید. نحوه روند جستجو را بهبود ببخشید و محتوای مشابه در سایت خود اعمال کنید.
بهبود محتوا: با استفاده از Google Trends، میتوانید روند جستجو را برای موضوعات مختلف بررسی کنید. و محتوای خود را به گونهای بهبود ببخشید و بهینه کنید که بهترین نتایج را در صفحه نتایج موتورهای جستجو برای کاربران ارائه دهد.
اطلاعات دقیق: Google Trends اطلاعات دقیق در مورد جستجوهای مشابه برای کلمات کلیدی مختلف را ارائه میدهد. این اطلاعات به شما کمک میکنند تا روند تغییر را در رتبهبندی موتورهای جستجو پیش بینی کنید. و با استفاده از استراتژیهای مناسب، سایت خود را به طور دائمی در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو نگهدارید.
با استفاده از Google Trends، میتوانید به سئو سایت و بهبود رتبه و جایگاه خود در موتورهای جستجو کمک کنید. در نتیجه، به نتایج مطلوب خود در پیشرفت کسب و کارتان دست پیدا کنید. به طور کلی، Google Trends یک ابزار بینش عالی است، به عنوان مثال، برای استراتژی های بازاریابی دیجیتال بسیار مفید است، زیرا می توان اقدامات کمپین را بهتر هدف قرار داد تا با کلمات کلیدی بیشترین جستجو مطابقت داشته باشد.
بهترین نکات Google Trends
اکنون که اطلاعاتی در مورد Google Trends دارید، زمان آن است که از این ابزار حداکثر استفاده را ببرید. ابزاری عالی برای هر کسی است که میخواهد از فصلی بودن هر موضوعی استفاده کند. جستجوی اطلاعات در زمان واقعی، ممکن است یکی از اولین کسانی باشید که یک محصول جدید را راه اندازی می کنند.
قبل از نزدیک شدن به هر محتوایی، مهم است که از آنچه کاربر به آن علاقه دارد آگاه باشید. از طریق Google Trends می توان فهمید که کدام برندها یا محصولات بیشتر کاربر را جذب می کنند و با این اطلاعات رویکرد یک محتوا را تعریف می کنند.