چک لیست سئو چیست؟
چک لیست سئو (seo checklist) مجموعه ای از فعالیتها است که به منظور بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو انجام میشود. این چک لیست شامل فهرستی از موارد است که باید روی آن ها کار کرد رتبه سایت در صفحات نتایج جستجوی اینترنتی مانند گوگل بهبود یابد. به عنوان مثال، بررسی سرعت بارگیری صفحات سایت، بهینه سازی عناوین، یافتن عبارت های کلیدی حرفه ای، تهیه محتوای مناسب برای کاربران و موتورهای جستجو، و … پیاده سازی چک لیست سئوی پیشرفته به شما کمک میکند تا کسب و کار خود را در برابر رقبا بهبود ببخشید و در نتیجه به جذب ترافیک بیشتر به وب سایت خود کمک کنید.
چک لیست سئو 2023
از آنجا که الگوریتمهای موتورهای جستجو همیشه در حال تغییر است، چک لیست سئو نیز باید به صورت مداوم بروزرسانی شود. برخی از مواردی که معمولا برای بهینه سازی و ارائه خدمات سئو باید بررسی شوند، عبارتند از:
- اطمینان از سرعت لود صفحه و بهینهسازی کدهای Html,Css,Js
- رعایت نکات بهینهسازی محتوا بهطور کامل، از جمله استفاده از کلمات کلیدی به میزان مناسب و اطمینان از ارائه محتوای مفید و مرتبط برای کاربران
- رعایت متاتگها در صفحات وب سایت
- استفاده از ساختاری مناسب برای لیستها و جداول در صفحات وب
- بهینهسازی برای دستگاههای موبایل، از جمله رعایت سازگاری با صفحات موبایل و دیگر دیوایسها
- بهینهسازی تصاویر و ویدیوها
- رفع خطاهای سرچ کنسول
- لینکدهی داخلی اصولی
- تهیه لینکهای خارجی از وب سایتهای معتبر و پربازدید.
به دلیل پویایی صنعت سئو و تغییرات مداوم در موتورهای جستجو، پیشنهاد میشود بهصورت دورهای چک لیست سئو را بروزرسانی کنید تا از بهترین شیوههای بهینهسازی برای موتورهای جستجو استفاده کنید.
اهمیت تهیه چک لیست سئو سایت
چک لیست سئو میتواند تأثیر مهمی در بهبود رتبه سایت داشته باشد. در واقع، با استفاده از چک لیست سئو، میتوانید مجموعهای از راهکارها و بهینهسازیهای مرتبط با سئو را در نظر بگیرید و از آنها استفاده کنید. به طور کلی، چک لیست سئو میتواند به شما کمک کند:
- ساختار و قالب کد سایت خود را بهبود ببخشید.
- کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنید و به صورت اصولی از آن ها در محتوای خود استفاده کنید.
- سرعت بارگیری صفحات و کارایی سایت را بهبود دهید
- برچسبهای متا و عناوین صفحات را بهینه سازی نمایید.
- لینکهای داخلی و خارجی برای صفحات خود ایجاد کنید.
- بهینهسازی عکسها و استفاده مناسب از تگ های altرا انجام دهید.
- خطاهای عمومی مرتبط با سئو را اصلاح کنید.
به طور کلی، اجرای چک لیست سئو و انجام بهینهسازیهای مشخص در آن، میتواند سبب افزایش قابل توجه ترافیک سایت شما و بهبود رتبه آن در نتایج جستجوگرها شود.
انواع چک لیست seo
چک لیستهای SEO ممکن است بر اساس رویکردهای مختلفی طبقهبندی شوند. در ادامه، چندین نوع رایج از چک لیستهای SEO را برای شما لیست کردهام:
✔ چک لیست سئو مقدماتی
چک لیست سئو مقدماتی، فهرستی از موارد است که باید در سئو سایت رعایت شوند و به صورت اولیه بررسی میشود. این چک لیست شامل مواردی مانند:
- ایجاد فایل robots.txt
- استفاده درست از عناوین (هدینگ)
- بهینهسازی توضیحات متا (Meta Description)
- استفاده از تصاویر با اطلاعات ALT مناسب
- بهینهسازی کلمات کلیدی (Keyword Optimization)
- سرعت لود سایت
- تست صفحات سرچ کنسول و ثبت فایل Sitemap
- بهینهسازی صفحات مختلف برای دستگاههای موبایل
- استفاده از شبکههای اجتماعی برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو
- کاهش حجم فایلهای CSS و JavaScript و …
چک لیست سئو مقدماتی کمک میکند که وب سایت به یک سطح بهینهای از بهینهسازی موتورهای جستجو برسد و در نتیجه رتبه بالاتری در نتایج جستجوی گوگل داشته باشد.
✔ چک لیست تحقیق کلمات کلیدی سایت
چک لیست تحقیق کلمات کلیدی سایت میتواند شامل موارد زیر باشد:
- تحلیل میزان جستجوی کلمات کلیدی مختلف
- بررسی رقابت و سطح سختی رتبهبندی کلمات کلیدی
- بررسی تطبیق کلمات کلیدی با محتوا و نیازهای مخاطبان مورد هدف
- بررسی کلمات کلیدی مرتبط و مشابه
- بررسی استفاده از کلمات کلیدی در عنوان صفحات، متا تگها، عنوانهای بخشها و محتوا
- بررسی استفاده از کلمات کلیدی در URL صفحات
- بررسی استفاده از کلمات کلیدی در تصاویر و توضیحات آلترناتیو
- بررسی نسبت تکرار کلمات کلیدی در متن
- بررسی کیفیت و انطباق کلمات کلیدی با محتوا
- بررسی لینکهای ورودی و استفاده از کلمات کلیدی در لینکها
✔ چک لیست سئو داخلی
چک لیست سئو داخلی یک فهرست از مواردی است که باید در یک وب سایت برای بهبود سئو داخلی آن بررسی شود. این لیست معمولاً شامل اصطلاحات کلیدی، نحوه استفاده از این اصطلاحات کلیدی در محتوا، نامگذاری URL، متا توضیحات، ساختار سایت، بهینه سازی تصاویر، سرعت بارگذاری صفحات و سایر عوامل مرتبط با بهبود سئو داخلی میشود. با پیگیری چک لیست سئو داخلی، میتوانید مطمئن شوید که وب سایت شما در بهترین شرایط برای رتبهبندی و جذب ترافیک از موتورهای جستجویی قرار دارد.
✔ چک لیست سئو خارجی
در برنامهریزی برای بهبود سئو سایت شما، بهینهسازی Off-page نقش مهمی ایفا میکند. اصول Off-page SEO بر روی عوامل خارج از سایت شما تمرکز دارد که میتوانند تأثیر بزرگی بر رتبهبندی سایت شما در موتورهای جستجو داشته باشند. در زیر چند مورد از عوامل مهم Off-page SEO را بررسی میکنیم:
- بک لینک (Link Building): کسب لینکهای ورودی (Backlinks) از سایتهای معتبر و مرتبط به شما، که به با کیفیت بالا انجام شود، باعث بهبود تأثیر Off-page SEO را دربرابر سایر رقبا خواهد شد.
- اشتراکگذاری محتوا (Content Sharing): ارسال و به اشتراک گذاری محتوا با کیفیت و جذاب در پلتفرمهای اجتماعی و وبلاگها، باعث جذب ترافیک، افزایش نشر و شناخت بهتر برای سایت شما میشود.
- شبکهسازی اجتماعی (Social Networking): فعالیت در شبکههای اجتماعی و برقراری ارتباطات مؤثر با جامعه آنها، به شما کمک میکند تا سطح اعتبار و شهرت مجازی خود را افزایش دهید.
- شرکت در انجمنها و گروههای بحث و تبادل اطلاعات (Forum Participation): فعالیتهای معرفی و کمک به رفع مشکلات مرتبط با حوزه فعالیت شما در انجمنها و گروههای بحث، لینکهای مفید و مرجعی ایجاد میکند و به تبلیغ و شناسایی بهتر سایت شما کمک میکند.
این فقط چند مورد از عوامل Off-page SEO هستند و برنامه ریزی جامعتری نیاز دارد تا بهبودهای مداومی در رتبهبندی سایت شما در موتورهای جستجو را تأمین کند.
✔ چک لیست سئو تکنیکال
چک لیست سئو تکنیکال یک لیست از موارد و مسائل تکنیکال است که برای بهبود سئو یک وبسایت باید بررسی شود. این شامل بررسی فنیکالهایی مانند سرعت بارگذاری صفحات، بهینهسازی تصاویر، ساختار لینکها، استفاده از تگهای HTML به درستی و بررسی هر گونه خطاهای سایت میشود.