سئو کلاه سیاه و انواع تکنیک های خطرناک آن

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه از اولین مفاهیمی است که هر سئوکار با آن سر و کار خواهد داشت. کارشناسان به طور کلی به تکنیک‌ها و راهبردهایی که صاحبان سایت‌ها برای بهبود رتبه وبسایت و یا دستیابی به رتبه‌های جستجوی بالاتر و نقض قوانین در موتورهای جستجویی مانند گوگل انجام می‌دهند، سئو کلاه سیاه (Black hat SEO) می‌گویند. این نوع سئو صرفا بر روی موتورهای جستجو تمرکز می‌کند و با مخاطبان انسانی کاری ندارد. کسانی از این نوع سئو استفاده می‌کنند که به دنبال بازگشت سریع سایت خود هستند و با این روش دیگر نیازی به سرمایه گذاری‌های طولانی مدت ندارند.

برخی از تکنیک‌های این روش شامل پر کردن کلمات کلیدی، پرورش لینک، متون و لینک‌های مخفی و ارسال هرزنامه محتوای وبلاگ است. به طور کلی تکنیک های به دست آوردن اطلاعات محرمانه، کسب درآمد از راه های غیرمجاز و روش های دور زدن موتورهای جستجوی گوگل. بهینه سازی سایت با روش های استاندارد و سئو کلاه سفید نقش مهمی در افزایش رتبه سایت دارند.

سئو کلاه سیاه چیست

معایب استفاده از روش های در black hat seo سئو چیست؟

در روشblack hat seo صاحبان سایت‌ها سعی می‌کنند قوانین را دور بزنند و موتورهای جستجو را فریب بدهند. البته پس از مدتی موتورهای جستجو متوجه این فریب می‌شوند و سایت‌ها را مجازات و گاهی نیز به طور کلی از دسترس خارج می‌کنند. شکی نیست که از این راه در مدتی کوتاه می‌توانید به موتور جستجوهای بالا برسید و فروش خود را به مقدار قابل توجهی افزایش دهید. اما این موفقیت به روش سئو کلاه سیاه عمر چندانی نخواهد داشت و به کاهش ارزش برند شما منجر خواهد شد. در این روش موتورهای جستجو را با استفاده از تکنیک های فریبنده موتورهای جستجو فریب می دهند.

سئو منفی چیست؟

سئوی منفی روش استفاده از تکنیک های کلاه سیاه برای بهبود رتبه وب سایت رقیب در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) است. این کار را می توان با ایجاد بک لینک های بی کیفیت و اسپم به سایت یا با ایجاد محتوای تکراری یا سرقت ادبی انجام داد.

گزارش رقیب یا سئو منفی به مجموعه ای از فعالیت ها با هدف پایین آوردن رتبه رقیب در نتایج جستجو اشاره دارد. برای انجام این کار، وب‌سایت‌ها می‌توانند پیوندهای غیرطبیعی به وب‌سایت رقیب ایجاد کنند، یا محتوای خود را خراشیده و مجدداً ارسال کنند تا توسط خزنده‌ها به عنوان تکراری دیده شود.

تکنیک های خطرناک سئو کلاه سیاه

روش سئو کلاه سیاه تکنیک‌های زیادی دارد. ما استفاده از هیچ کدام را به شما توصیه نمی‌کنیم اما به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم و به اختصار هر کدام را شرح می‌دهیم تا با آن‌ها آشنا باشید.

تکنیک های سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه

استفاده نامناسب از کلمات کلیدی و بهینه سازی بیش از حد: با تکرار زیاد کلمات کلیدی سعی می‌کنند به جستجوهای بالای گوگل برسند.

ریدایرکت های مخفیانه: به صورت مخفیانه در صفحه سایت‌ها لینکی قرار می‌دهند که کاربر را به صفحه‌ایی متفاوت از آنچه جستجو کرده است هدایت می‌کند.

پنهان کردن متن (cloaking): صاحبان سایت‌ها عبارت کلیدی را بیش از تعداد معین تکرار می‌کنند اما آن را مخفی می‌کنند تا از دید موتورهای جستجو پنهان بماند.

مزارع لینک (link farm): تولید گران محتوا با بک لینک دادن از چند وبسایت با کیفیت پایین، تلاش می‌کنند اعتبار و رتبه یک صفحه را بالا ببرند.

کامنت های اسپم سایت: سئوکار با فرستادن کامنت و لینک‌های اسپم که حاوی لینک‌ها و صفحات پنهان است رتبه سایت را بالا می‌برند.

استفاده نامناسب از کلمات کلیدی و بهینه سازی بیش از حد

کلمات کلیدی یکی از ابزارهای مهمی هستند که به کاربران امکان می دهند وب سایت شما را پیدا کنند. صاحبان سایت با تکرار بیش از حد عبارات کلیدی سعی دارند در موتورهای جستجو بالا بیایند. اینکار باعث خستگی ذهن خوانندگان و کاهش رضایت کاربران می‌شود و موتورهای جستجو را نیز حساس می‌کند. توصیه می‌کنیم متناسب با تعداد کل کلمات، از عبارت های کلیدی استفاده کنید. در نتیجه، اجتناب از پر کردن کلمات کلیدی هنگام بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ضروری است. این نه تنها به بهبود رتبه سایت شما کمک می کند، بلکه احتمال بازدید و اشتراک گذاری سایت شما توسط کاربران را نیز افزایش می دهد.

ریدایرکت های مخفیانه

شاید شما نیز این مورد را تجربه کرده باشید. به دنبال مطلبی جستجو می‌کنید اما به صفحه‌ایی کاملا متفاوت هدایت می‌شوید. در این تکنیک صاحبان سایت‌ها با قرار دادن لینک‌های مخفیانه شما را به صفحات دیگری هدایت می‌کنند تا بازدید و فروش خود را افزایش دهند. گاهی از شما می‌خواهند برای اطلاعات بیشتر از طریق لینک به صفحه دیگری بروید و شما به میل و اراده خود از لینک استفاده می‌کنید. این مورد تخلف محسوب نمی‌شود و امتیاز منفی ندارد.

مزارع لینک (link farm)

این روش رویکردی برای ارائه محتواهای مختلف به کاربران واقعی در موتورهای جستجو است. صاحبان وب سایت از این طریق تلاش می‌کنند اعتبار و رتبه صفحه خود را بالا ببرند. در نظر داشته باشید که تولید لینک غیر قانونی است و توسط موتورهای جستجو به شدت جریمه می‌شود. این مورد black hat seo در صدر لیست کارهایی که هرگز نباید انجام بدهیم، است.

لینک های داخلی بیش از حد

گاهی مدیران سایت برای سئو کردن و بهینه سازی صفحات خود لینک های داخلی را بیش از حد استفاده می کنند. این کار باعث خستگی کاربران و موتورهای جستجو می شود. اگر تعداد لینک های داخل مقاله به اندازه و مرتبط با صفحات باشد، کاربران بیشتر جذب سایت می شوند و با هدف تر صفحات دیگر را جستجو می کنند.

تبادل لینک

تبادل لینک به این معنی است که به در سایت خود به سایت دیگری لینک می دهید. در عوض، سایت لینک شونده لینکی را در سایت خود به شما باز می گرداند. این کار باعث جریمه شدن هردو سایت توسط گوگل می شود.

پنهان کردن متن (cloaking)

صاحبان وبسایت‌ها در این روش از کلمه کلیدی به وفور استفاده می‌کنند. اما برای دور زدن قانون تعداد محدود کلمات کلیدی، آنها را در متن پنهان می‌کنند. مثلا از تکنیک همرنگ کردن آن کلمه با رنگ صفحه و… استفاده می‌کنند تا مشخص نباشد عبارت کلیدی بارها تکرار شده است. درنهایت این تکنیک نیز کمکی نخواهد کرد و موتورهای جستجو به این سایت‌ها امتیاز منفی می‌دهند.

کامنت های اسپم سایت

کارشناسان با ارسال کامنت‌ها و لینک‌های اسپم و هرز سعی در هدایت کاربران به صفحاتی با رتبه کم، پنهان کردن کلمه کلیدی و تغییر مسیرهای پنهان دارند. این روش نیز منجر به مجازات موتورهای جستجو می‌شود.

کلمات کلیدی نامرتبط

کلمات کلیدی نامرتبط کلمات کلیدی هستند که در یک صفحه قرار می گیرند و ارتباط کمی با محتوای صفحه دارند یا اصلاً ارتباطی ندارند. از این کلمات بی ربط برای جذب کاربران مختلف به صفحه استفاده می شود، حتی اگر محتوا مرتبط نباشد.

استفاده از ربات ها برای افزایش نرخ کلیک

یکی از تکنیک های black hat seo این است که با استفاده از ربات ها، گوگل را فریب می دهند. در این روش، ربات ها به گونه ای عمل می کنند که گوگل فکر می کند کاربران به سایت شما علاقه مند هستند. گردش در سایت و کلیک روی سایت در صفحه سرچ از جمله این اقدامات است.

محتوای کپی شده یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه

یکی از مهمترین روش های افزایش رتبه سایت تولید محتوای یکتا و منحصربفرد است. استفاده از محتوای کپی شده باعث می شود اعتبار سایت شما نزد کاربران از بین رود و گوگل سایت را جریمه کند. گوگل سرقت ادبی محتوا را به راحتی تشخیص می دهد محتوای اصلی در نتایج جستجو نشان می دهد.

شبکه‌ های خصوصی لینکسازی (PBN)

شبکه‌های خصوصی لینکسازی، به دسته ای از وبسایت‌هایی گفته می‌شود که با هدف افزایش غیر اصولی رتبه به یکدیگر لینک می‌دهند. هر سایت PBN، به سایتی که می‌خواهد در نتایج بالاتر قرار گیرد لینک می‌دهد.

چگونه از جریمه شدن با تکنیک های سئو کلاه سیاه جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از جریمه شدن با تکنیک‌های سئو کلاه سیاه سعی کنید همواره دانش خود را در این زمینه به روز نگه دارید. در این زمینه به نکات زیر نیز دقت کنید:

  • شیوه یکسانی برای برخورد با کاربران و موتورهای جستجو داشته باشید
  • سعی کنید نیاز و مشکلات کاربران را حل کنید تا کاربران تجربه رضایت بخشی از جستجو در سایت شما داشته باشند
  • محتوای یونیک تولید کنید و از سرقت محتواهای دیگر خودداری کنید
  • شما باید وبسایت خود را از دیگر وبسایت‌ها متمایز کنید
  • اطلاعات خود را در مورد آخرین تکنیک‌ها به روز کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *