سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال شامل اقدامات مربوط به بهبود و ارتقا یک سایت از نظر فنی است. اقدامات به منظور افزایش رتبه و امتیاز صفحات سایت در موتورهای جستجو انجام می شود. ساختن یک وب سایت با سرعت بالا، کراول شدن و جستجوی آسان تر توسط موتورهای جستجو از اصول اساسی بهینه سازی فنی است. سئو فنی بخشی از سئو داخلی است که بر بهبود محتوای سایت برای کسب رتبه های بالاتر تمرکز دارد. برعکس سئوی خارج از صفحه که شامل جذب مخاطب به وب سایت از طریق کانال های دیگر و دریافت لینک از سایر منابع است.

در بخش بهینه سازی فنی، مهمترین جنبه های مربوط به عملکرد یک وب سایت بررسی می‌شود. از دقت فنی تا تکامل فناوری های وب، بهینه سازی کد، ساخت و یا بازسازی یک وب سایت ارائه شده است.

اهمیت سئو تکنیکال

Technical SEO | سئو تکنیکال چیست

اهمیت سئو تکنیکال

سئو تکنیکال اصل استراتژی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. این بهینه ­سازی سایت تضمین می کند که لینک­ های شما در فهرست گوگل پیدا شده و ایندکس می ­شوند. علاوه بر این، سئوی تکنیکال در درک بهتر و سریع تر صفحات شما به گوگل کمک می ­کند. برای مثال، داده های ساختاریافته و مهندسی سایت، درک موتور جستجو را از مطالب سایت بیشتر می ­کنند. در نتیجه، موتور جستجو می تواند اطلاعات مهم سایت را بخواند و بفهمد کدام مسیر را باید دنبال کند. به این ترتیب گوگل می تواند صفحات را برای کلمات کلیدی صحیح فهرست ­بندی (ایندکس) کند.

سئو فنی و ارائه بهترین تجربه کاربری

سئوی تکنیکال نباید فقط Googlebot را هدف قرار دهد. در حالی که این تکنیک ها برای اجرای کارآمد الگوریتم ضروری هستند، مسئول ارائه تجربه کاربری بهتر نیز هستند. این اولویت اصلی گوگل است که نیاز کاربران را به بهترین نحو برآورده کند.

هدف موتور جستجو ارائه مرتبط ترین، جدید ترین و با کیفیت ترین نتایج برای درخواست کاربر است. بهترین نتایج، صفحاتی هستند که با درخواست جستجوی کاربر مطابقت داشته باشند و نیاز آن ها را براورده کند. همچنین یک تجربه مرورگری آسان را ارائه می دهند. برای مثال، ساده کردن کدهای سایت نه تنها کار را برای ربات آسان‌تر و واضح‌تر می‌کند، بلکه با سرعت بخشیدن به فرآیند بارگیری، ناوبری (Navigation) را نیز بهبود می‌بخشد. مثال دیگر زمانی است که صفحات خود را برای موبایل سازگار می کنید و بازدیدکننده می تواند به راحتی با هر دستگاهی به سایت دسترسی پیدا کند. وقتی گوگل متوجه تلاش های شما برای بهبود تجربه کاربری می شود، می تواند شما را به رتبه های بالاتر برساند.

اهداف سئو تکنیکال

آموزش های کاربردی سئو تکنیکال

مهمترین اهداف سئو تکنیکال

هدف اصلی سئو تکنیکال این است که خزنده های موتورهای جستجو به راحتی تمامی صفحات وب سایت را بخزند و فهرست­ بندی کنند. یک خطا یا نقص در یک قسمت سایت می ­تواند در کل سایت تاثیر منفی بگذارد و سایت عملکرد درستی نخواهد داشت. بنابراین سایت هایی با تعداد صفحات تولید خودکار زیاد می توانند از سئوی تکنیکال برای بهبود کل سایت استفاده کنند.

در زیر برخی از اهداف سئو تکنیکال آورده شده است:

  • تشخیص مشکلات سایت مربوط به سئو (لینک های شکسته، عناوین طولانی، عکس های بدون تگ alt و غیره).
  • تجزیه و تحلیل خطاها یا تصحیح عدم وجود آنها (Robots.txt، 404 صفحه، صفحه بندی، پیوندهای متعارف، I hreflang و redirected همگی می توانند شامل خطا باشند.)
  • ارزیابی سایت برای شناسایی و حل مشکلات آن.
  • افزایش سرعت سایت و بهبود آن برای تجربه کاربری بهتر

مزایای سئو تکنیکال

سئوی تکنیکال می تواند این خطاها را برطرف کرده و یک ارزیابی فنی با کیفیت بالا از سایت بدون تحمیل هزینه های اضافی انجام داده و در نتیجه رتبه سایت در نتایج جستجو را افزایش دهد. اصطلاح “بهینه سازی فنی موتور جستجو” به مجموعه ای از اطلاعات اشاره دارد که در سراسر وب سایت استفاده می شود. این به موتورهای جستجو در درک دقیق ساختار سایت، رتبه بندی اسناد و فهرست‌­بندی صفحات کمک می کند. در عین حال، بازدید کننده سایت می تواند به سرعت اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کند. هدف سئو فنی این است که یک وب سایت را به طور بهینه برای هر کاربر قابل استفاده کند و باعث افزایش بازدید سایت شود. این شامل این است که تمام محتوا به راحتی قابل دسترسی است و کاربران می توانند به راحتی راه خود را در وب سایت پیدا کنند.

مزایای سئو تکنیکال

Technical SEO

بخش های سئو تکنیکال

  • قابلیت کراول شدن (Crawlability)
  • قابلیت ایندکس شدن (Indexability)
  • در دسترس بودن (Accessibility) یا قابلیت «رندر شدن» (Rendering)
  • قابلیت رتبه بندی (Rankability)
  • قابلیت کلیک شدن (Clickability)

تکنیک های سئو تکنیکال

  • فایل robots.txt خود را بررسی و بهینه سازی کنید تا مطمئن شوید که موتورهای جستجو می توانند به درستی از سایت شما بازدید کنند.
  • با استفاده از کنسول هر موتور جستجو (به طور ایده­ آل گوگل)، سایت را اعتبارسنجی کنید و دامنه مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  • از گزارش COVERAGE برای ردیابی و تصحیح اشتباهات اسکن استفاده کنید.
  • یک نقشه سایت در XML تهیه کنید و آن را به تمام موتورهای جستجوی اصلی ارسال کنید.
  • وب سایت متناسب و سازگار با SEO را طراحی کنید.
  • وب سایتی ایجاد کنید که با سرعت بالا در رایانه شخصی و دستگاه تلفن همراه بارگیری شود.

تکنیک های سئو تکنیکال

پیاده سازی استانداردهای سئو تکنیکال در طراحی ­سایت

اکنون که مشخص شد سئو فنی چیست و چه اهدافی دارد، بیایید ببینیم بهترین روش‌های انجام سئوی تکنیکال چه هستند. لیست زیر شامل مهم ترین اقداماتی است که برای انجام دادن سئوی تکنیکال یک سایت لازم است انجام دهید. با بررسی این موارد، سئوی فنی را بر روی سایت خود پیاده سازی کرده اید.

نسخه برگزیده خود را انتخاب کنید.

انواع URL با www و بدون www توسط گوگل به عنوان پیوندهای مستقل به سایت های مختلف تلقی می شوند. این ممکن است منجر به مشکلات در فهرست نمایی، مشکلات محتوای تکراری و از دست دادن رتبه صفحه شود. برای حل این مشکل، باید دامنه مورد نظر خود را انتخاب کنید و موتورهای جستجو را از تصمیم خود مطلع کنید.

سئو فنی یا تکنیکال

مراحل سئو تکنیکال چیست؟

فایل Robots.txt را بهینه کنید.

Robots.txt یک فایل متنی در فهرست اصلی وب سایت شما است که به موتورهای جستجو می گوید که کدام صفحات سایت شما را کراول و فهرست کنند یا به عبارت دیگر راهنمای ربات های گوگل هستند. فرمت این فایل نسبتاً ساده است و در اکثر مواقع نیازی به ایجاد هیچ تغییری در آن نیست. حتما بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ مسدودسازی در این فایل وجود ندارد که مانع از خزیدن موتورهای جستجو در سایت شما نشود چون از ایندکس شدن آن جلوگیری می کند. هدف اصلی این فایل ها محدود کردن درخواست‌های متعدد ربات ها برای بازدید از صفحات وب سایت است. مدیران سایت می توانند با استفاده از این فایل از ایندکس شدن صفحاتی مانند محتوای تکراری دارند یا صفحه پروفایل کاربران جلوگیری کنند. اما در نظر داشته باشید که برای حذف صفحات سایت از نتایج جستجوی گوگل راهکار مناسبی نیست.

ساختار URL های سایت خود را بهینه کنید.

بازنگری در ساختار URL وب سایت شما گام بعدی در ابزار ممیزی SEO فنی سایت شما است. فرمت URL های سایت به عنوان ساختار URL نامیده می شوند.

تکنیک های زیر برای سئو  URL ها پیشنهاد می شود:

  • باید از حروف کوچک استفاده شود.
  • برای جدا کردن کلمات در URL، از نماد استفاده کنید.
  • قسمت های تشریحی را مختصر بیان کنید.
  • از به کار بردن حروف یا عباراتی که ضروری نیستند خودداری کنید.
  •  از کلمات کلیدی در URL استفاده کنید.
  • سعی کنید طولانی نباشد که برای اشتراک گذاری راحت تر از آن استفاده کنید.

ساختار پیمایش سایت را بهینه ­سازی کنید.

یک ساختار کاملاً تعریف شده به گوگل کمک می‌کند تا محتوای یک وب‌سایت را بهتر درک کرده و کاربران نیز سریع­تر به مطالب موردنظرشان دسترسی بیابند. همچنین کمک زیادی به بالا بردن رتبه‌بندی صفحاتی که واقعاً مهم هستند، می‌کند. پس این موضوع را در نظر داشته باشید که قبل از طراحی سایت، ساختار سایت را برنامه ریزی کنید تا در مراحل به روز رسانی و اضافه کردن محتوای جدید، دچار مشکل نشوید. به طور کلی داشتن یک استراتژی حرفه ای می تواند شما را به اهدافی که برای سایت خود در نظر گرفته اید برساند.

نوایندکس کردن صفحات نامرتبط

ممکن است صفحاتی در سایت وجود داشته باشد که یا مناسب نیستند یا نیازی به شناخته شدن توسط موتورهای جستجو ندارند. بهتر است با افزونه هایی مانند یواست سئو، آن ها را نوایندکس کنند. روش دیگر حذف صفحات ایندکس شده و نامرتبط در گوگل استفاده از کد نوایندکس (Noindex) است که به مرور زمان باعث حذف صفحه موردنظر شما از نتایج جستجوی گوگل خواهد شد.

ساختار سایت را تنظیم کنید

بخشی از افداماتی که در بهینه سازی سایت باید به آن بپردازید، تنظیم ساختار سایت است. صفحات دسته بندی و برچسب را به بهترین شکل انتخاب کنید. همچنین باید صفحات مهم و با ارزش سایت را در منو قرار دهید. مانند: صفحه اصلی و صفحه مقالات.

سئو فنی

اصول سئو تکنیکال | بهینه سازی فنی سایت

بر اساس سئو فنی منوی بردکرامپ را برای پیمایش بهتر اضافه کنید.

منوی بردکرامپ گروهی از پیوندها در بالا یا پایین صفحه است که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد به صفحه قبلی (معمولاً صفحه دسته بندی) یا صفحه اصلی وب سایت بازگردند. با این روش کاربران علاقمند می شوند به صفحات بیشتری در سایت شما بروند و به عنوان راهنمای کاربر عمل می کند. در نتیجه نرخ پرش یا bounce rate کاهش می یابد و سایت شما از نظر گوگل رتبه بالاتری خواهد داشت. امروزه گوگل از برد کرامب برای دسته‌بندی اطلاعات در نتایج جستجو استفاده‌ می‌کند. منوی بردکرامپ دو هدف دارد: به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به استفاده از دکمه بازگشت مرورگر خود، از یک وب‌سایت عبور کنند.

از آنجا که Breadcrumbs به شدت توسط گوگل تشویق می‌شوند، به عنوان یک جنبه سئو در بسیاری از راهنماهای SEO برجسته شده‌اند.

از نشانه­ گذاری داده های ساختار یافته (SDM) برای برجسته­ سازی محتوای خود استفاده کنید.

به زبان ساده، داده های ساختاریافته کدی است که می توانید آن را به صفحات وب خود اضافه کنید. برای خزنده های موتورهای جستجو قابل مشاهده است و به آن ها کمک می کند تا زمینه محتوای شما را درک کنند. این راهی است برای توصیف داده های خود برای موتورهای جستجو به زبانی که آنها می توانند آن را بفهمند. گوگل بسیاری از اطلاعات را از این طریق بدست می آورد.

اگرچه داده های ساختاریافته مربوط به محتوای یک وب سایت است، اما در سئو فنی گنجانده شده است زیرا نیاز به افزودن کد به سایت شما دارد. شما معمولاً فقط باید یک بار توضیحات ساختار یافته را اضافه کنید و دیگر نیاز به انجام کار دیگری نیست .

URL هایی که متعارف هستند

برای بهبود بیشتر ساختار سایت خود، باید ساختار URL صفحات خود را در نظر بگیرید. هنگامی که یک بازدیدکننده روی یک لینک کلیک می کند، URL نمایش داده شده باید با صفحه ای که از آن آمده است مطابقت داشته باشد. سعی نکنید آن را بیش از حد پیچیده کنید. اگر برای بازدیدکنندگان گیج کننده باشد، احتمالاً مرورگرها را نیز گیج می کند. به عنوان یک قانون کلی، هر یک از صفحات وب سایت شما باید یک URL متعارف داشته باشد. از هر یک از صفحات خود بازدید کنید، در هر نقطه از صفحه کلیک راست کنید و “View Source” را انتخاب کنید تا ببینید آیا وب سایت شما دارای URL متعارف است یا خیر. rel=canonical را جستجو کنید و معنی آن را ببینید.

کنونیکال چیست

یکی از مواردی که در سئو فنی مورد بررسی قرار می گیرد، استفاده از تگ کنونیکال است. اگر نمی­دانید صفحاتتان URL متعارف دارند یا نه، می‌توانید از یک افزونه برای اضافه کردن آن برای خود استفاده کنید (اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، Yoast SEO گزینه خوبی است) یا یک توسعه‌دهنده استخدام کنید تا تنظیمات لازم را در کد شما انجام دهد. هنگامی که وب سایت خود را برای تولید URL متعارف به درستی تنظیم کردید، نیازی به انجام هیچ کار دیگری ندارید، همانطور که لازم نیست با سایر فاکتورهای سئوی تکنیکال کار دیگری انجام دهید.

سئو تکنیکال برای بهینه سازی صفحه 404

technical seo

هنگامی که شخصی از آدرس اینترنتی که در سایت شما وجود ندارد بازدید می کند، صفحه 404 برای او نمایش داده می شود. ممکن است صفحه حذف شده باشد، URL تغییر کرده باشد یا کاربر URL را به اشتباه در مرورگر خود قرار داده باشد. اکثر تم های فعلی وردپرس به طور پیش فرض دارای صفحات 404 سازگار با سئو هستند. اگر این کار را نکردند، می توانید به سادگی سئوی صفحه 404 خود را با نصب یک افزونه یا تغییر قالب های تم خود بهینه کنید. شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که از بازگشت کاربران از سایت جلوگیری کنید حتی زمانی که با پیغام 404 مواجه می‌شوند.

بودجه کراول (Crawl Budget)

بودجه خزیدن تعداد صفحاتی است که یک موتور جستجو می خواهد در سایت شما بخزد و هر چند وقت یکبار آن ها را کراول کند. این متاثر از میزان منابعی است که یک خزنده می خواهد در سایت شما خرج کند و میزان خزیدنی که سرور شما پشتیبانی می کند.

بهینه سازی سایت مپ XML

بهینه سازی سایت مپ XML یکی از مهمترین جنبه های سئو فنی است. سایت­ مپXML  یک فایل XML است که تمام صفحات و مقالات وب سایت شما را فهرست می­ کند. جدا از عناوین آنها، تاریخ اولین انتشار و آخرین تاریخ به روز رسانی آنها را نیز نشان می دهد. هنگام کراول یک وب سایت، موتورهای جستجو از نقشه سایت XML به عنوان راهنما استفاده می­کنند. کار ایندکس کردن صفحات را برای شما انجام می دهد و صفحات برای کسب رتبه در گوگل، به ایندکس شدن نیاز دارند. برای ایجاد سایت مپ می توانید از افزونه هایی که برای طراحی سایت کاربرد دارد، استفاده کنید. در وردپرس می توانید از افزونه XML Sitemap & Google News استفاده کنید. با استفاده از این افزونه به راحتی با به روز رسانی و آپلود آن در سرچ کنسول می توانید سایت مپ خود را ثبت کنید.

بهینه سازی سایت­ مپ XML آسان است. فقط صفحاتی که برای وب سایت شما مهم هستند را در نقشه سایت خود قرار دهید. در اکثر مواقع این صفحات مهم شامل مقالات و دسته بندی های شما می­شوند. صفحات برچسب، صفحات نویسنده و سایر صفحات بدون محتوای منحصر به فرد، نباید در سایت مپ گنجانده شوند. به محض انتشار یک صفحه جدید یا تغییر صفحه، مطمئن شوید سایت مپ شما به طور خودکار به روز می شود.

برای ارسال و تأیید پیشرفت سایت مپ خود به Google و Bing، از کنسول جستجوی Google و ابزار Bing Webmaster استفاده کنید.

با افزودن SSL وب سایت خود را HTTPS کنید.

هنگامی که یک SSL روی سرور خود نصب می کنید، وب سایت شما می تواند از طریق https به جای http بازدید شود. این بدان معنی است که تمام داده ها (مانند نام کاربری، رمز عبور و اطلاعات شخصی) ارسال شده بین وب سایت و سرور شما رمزگذاری شده است. گوگل به امنیت کاربران بسیار اهمیت می دهد و در صورت نداشتن ssl در آدرس سایتتان، کاربرانی که قصد ورود به آن را داشته باشند با ارور سایت ناامن روبرو می شوند.

برای نصب SSL باید با هاستینگ خود تماس بگیرید و بخواهید آن را برایتان فعال کنند و سپس به آدرس جدید مهاجرت کنید.

بررسی زمان بارگذاری وب سایت در سئو فنی

سئو فنی سایت

سرعت وب سایت نیز یک مسئله فنی است که برای دستیابی به نتایج بهینه و سرعت بالا نیاز به بهبود وب سایت و زیرساخت سایت شما دارد.

به طور کلی نکات زیر مواردی است که می توانید برای سریعتر بارگذاری وب سایت خود انجام دهید:

  • یک سیستم عامل 64 بیتی روی سرور خود نصب کنید.
  • اگر هنوز از PHP 5.2 استفاده می کنید، آن را به PHP 7.2 ارتقا دهید. متوجه افزایش قابل توجه سرعت خواهید شد.
  • مطمئن شوید که عکس های شما اندازه مناسبی دارند. راه حل هایی برای کمک به شما در دستیابی به این هدف بدون کاهش کیفیت وجود دارد.
  • تعداد افزونه هایی را که استفاده می کنید کاهش دهید.
  • جدیدترین نسخه های وردپرس و تمامی افزونه ها را نصب کنید.
  • از تم های از پیش ساخته شده با ویژگی های زیاد اجتناب شودکه شامل تعداد زیادی کد غیر ضروری هستند. در عوض روی یک تم سفارشی سرمایه گذاری کنید.
  • فایل های CSS و JS باید بهینه و کوچک شوند.
  • از پر کردن هدر وب سایت خود با کدهای زیاد خودداری کنید.

بررسی ریسپانسیو بودن سایت با سئو فنی

بهینه سازی سایت برای انواع دستگاه های تلفن همراه و تبلت از نکات سئو فنی است. یکی از استراتژی های سئو هم بررسی ریسپانسیو بودن سایت ها می باشد. گوگل چندین سال است که وب سایت ها را تحت فشار قرار داده است که به بازدیدکنندگان خود اجازه  دهند به راحتی در تلفن های هوشمند و تبلت هایشان جستجو و پیمایش کنند. علاوه بر این، ضمن ایندکس سایت، نسخه های موبایل در اولویت قرار می گیرند. یک وب سایت واکنش گرا وب سایتی است که در آن تمامی قسمت­ها با وضوح صفحه نمایش دستگاه مورد استفاده تنظیم شوند. بنابراین برای رسیدن به نتایج اول گوگل باید سایت هایی با این ویژگی ها طراحی کرد و صفحاتی که قدیمی هستند نیز به روزرسانی و بازسازی نمود.

امروزه بیشتر کاربران کارهای خود را با موبایل انجام می دهند، پس بازدیدکنندگان بیشتری دارد. ریسپانسیو بودن سایت ها باعث افزاییش ترافیک ارگانیک و در نتیجه افزایش رتبه گوگل می شود. ظاهر و عملکرد وب سایت شما در دستگاه های تلفن همراه اهمیت دارد. اگر یک سایت دسکتاپ عالی دارید اما از نسخه موبایل غافل هستید، از نظر تئوری ممکن است مشکلات موقعیت یابی داشته باشید.

اصول سئو تکنیکال | Technical SEO

سئو تکنیکال | سئو فنی

 

صفحات موبایلی که به سرعت بارگیری می شوند (AMP)

سرعت صفحه فرود یا لندینگ پیج زمانی که هدف شما به دست آوردن کاربران سایت باشد، بسیار مهم و ضروری است. اگر بارگذاری یک وب سایت بیش از 3 ثانیه طول بکشد، اکثر کاربران سایت در تلفن همراه آن را ترک می کنند. از طرف دیگر، بیشتر سایت های موبایلی به طور متوسط ​​19 ثانیه طول می کشد تا بارگذاری شوند. می­توانید سرعت صفحه فرود خود را با استفاده از AMP بهینه کنید تا خود را از رقبا متمایز کنید. یکی از عوامل تاثیر گذار در رتبه بندی وب سایت ها از نظر کاربران و موتورهای جستجو، سرعت بارگیری سایت است. بهبود و افزایش سرعت سایت، قابلیت استفاده از آن را هم افزایش می دهد و این دو عامل باعث ارتقاء وب سایت خواهند شد.

از آنجایی که صفحات فرود AMP با فناوری‌های وب استاندارد توسعه داده می‌شوند، ادغام آن‌ها با فرآیند توسعه موجود سایت شما آسان است. بسیاری از توسعه دهندگان می توانند نسخه های AMP صفحات خود را در کمتر از یک هفته تولید کنند. می‌توانید بنرهای تبلیغات متحرک با تکنولوژی AMP HTML را با استفاده از Google Web Designer به روشی ساده و مؤثر ایجاد کنید.

اسکیما گذاری سایت

اسکیما کدهای نشانه گذاری هستند که به موتورهای جستجو توضیح می دهند که چه نوع صفحه ای هستند و باعث شناسایی بهتر سایت توسط ربات ها می شود.

وب سایت های چند زبانه و صفحه بندی

صفحه بندی سایت و وب­ سایت­ های چند زبانه دو مورد نهایی در ابزار ممیزی فنی SEO سایت هستند. صفحه بندی تقسیم مجموعه بزرگی از داده ها (اغلب از یک نوع) به صفحات کوچک است. قابلیت استفاده از یک وب سایت را افزایش می دهد و سایت را کاربر پسندتر می کند و در نتیجه به طور غیرمستقیم بر بهینه­ سازی سایت تأثیر می­ گذارد.

اگر وب سایت شما متنی به بیش از یک زبان دارد، باید از ویژگی hreflang برای ارائه اطلاعات اضافی در مورد ساختار و محتوای سایت استفاده شود.این کار به طراحان کمک می‌کند محتوای مناسب را به کاربران ارائه دهند. (به عنوان مثال، نشان دادن مطالبی که به زبان اسپانیایی نوشته شده‌اند به افراد اسپانیایی زبان) و همچنین به شما در بهینه‌سازی SEO خود با حذف محتوای تکراری و مشکلات فهرست‌سازی کمک می‌کند. در این نوع وب سایت ها توجه داشته باشید که کاربر به راحتی زبان مورد نظر خود را انتخاب کند.

سئو فنی | سئو تکنیکال

مراحل راه ­اندازی صفحه ­بندی سایت:

  • صفحه بندی سایت را در فایل robots.txt خود نبندید.
  • مطمئن شوید که هر صفحه آدرس منحصر به فرد خود را دارد.
  • برای نشان دادن رابطه بین صفحات صفحه بندی، از ویژگی های rel=”next” و rel=”prev” استفاده کنید.
  • همه صفحات صفحه بندی باید دارای ویژگی rel=”canonical” به کد خود باشند. این برای شناسایی صفحه متعارفی که در آن همه محتویات آنها جمع آوری می شود، لازم است. اگر یک تجارت آنلاین بزرگ با کاتالوگ وسیع دارید، نسخه AJAX صفحه بندی را اجرا کنید.

از ابزارهای وب مستر برای ثبت وب سایت خود استفاده کنید

برای معرفی کردن سایت خود به گوگل نیاز است آن را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید. ابزارهای وب مستر برای انجام مهمترین وظایف فنی سئو مورد نیاز است. موتورهای جستجو ابزارهایی را به مدیران وب‌سایت می‌دهند که ممکن است برای بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای سئو فنی استفاده شوند. علاوه بر بهینه سازی و سئو سایت، به رتبه بندی صفحات سایت و نتایج جستجوی برتر کمک زیادی می کند.

کنسول جستجوی گوگل که توسط گوگل ارائه می شود، جامع ترین مجموعه ابزارها را دارد. می‌توانید فایل robots.txt خود را آزمایش کنید، سایت ­مپ را به Google ارسال کنید و خطاهای خزیدن را با استفاده از کنسول جستجوی Google شناسایی و رفع کنید. ثبت سایت با ابزارهای وب مستر گوگل و بینگ و پیکربندی تنظیمات اولیه به شدت توصیه می شود.

جلوگیری از وجود صفحات تکراری (duplicate content)

یکی از دلایلی که باعث افت رتبه سایت ها می شود، وجود صفحات تکراری که شامل: عناوین تکراری و صفحات با محتوای برابر می باشد. مدیران سایت می توانند به راحتی با استفاده از Google Webmaster Tools این صفحات را پیدا کنند.

چک لیست سئو تکنیکال

اصول سئو تکنیکال

چک لیست سئو تکنیکال

اگر متن را تا اینجا کامل خوانده باشید، به احتمال زیاد درک کاملی از سئو تکنیکال و تفاوت آن با سئوی داخلی و سئوی خارج از صفحه بدست آورده­ اید.

برای جمع بندی، در انتها چک لیست کاملی از سئو تکنیکال برای افزایش ترافیک سایت آورده شده است:

  • وب سایت خود را سازگار با دستگاه های تلفن همراه کنید.
  • با ایجاد و بهینه سازی سایت ­مپ XML، عملکرد وب سایت خود را بهینه کنید.
  • ممیزی هفتگی سایت می تواند به شما در رفع خطاها و هشدارهای موجود در سایت کمک کند.
  • لینک­ های داخلی باید با گنجاندن کلمات کلیدی ضروری در متن alt تصویر بهینه شوند.
  • با استفاده از URL های متعارف از مشکلات محتوای تکراری جلوگیری کنید.
  • یک گواهی SSL تنظیم کنید.
  • خطاهای کراول کنسول جستجوی گوگل را بررسی و رفع کنید.
  • لینک های شکسته را در سایت خود پیدا و برطرف کنید.

ضرورت استفاده از سئو فنی

سئو فنی یکی از مهم ترین بخش های سئو است. ممکن است محتوای فوق العاده ای در مورد یک موضوع محبوب در وب سایت خود داشته باشید، اما اگر سایت شما دارای مسائل فنی حل نشده باشد، رتبه بندی خوب در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) دشوار خواهد بود. داشتن محتوای حرفه ای و برطرف کردن مشکلات فنی سایت در افزایش رتبه سایت تاثیر بسزایی دارد. شرکت طراحی سایت شورت کات پلاس همه فاکتورهایی که برای بالا بردن رتبه سایت نیاز دارید را رعایت می کنند. در نتیجه، بسیار مهم است که تلاشتان را برای بهبود سئوی فنی وب سایت خود اختصاص دهید. اگر به اطلاعات بیشتری در مورد هر جنبه ای از سئو دارید، دوره های سئو ما در شورت کات پلاس، شما را گام به گام با این فرآیند راهنمایی می ­کند.

ابزارهای بهینه سازی فنی سایت

ابزارهای مفیدی برای انجام سئو فنی وجود دارد. بررسی اولیه جنبه های فنی یک وب سایت را می توان در کنسول جستجوی گوگل یا ابزار وب مستر بینگ انجام داد . انواع ابزارهای قابل اجرا در اینترنت ارائه می شود. گوگل دو ابزار را ارائه می دهد، ابزار جستجوگر سرعت صفحه و ابزار بررسی سازگاری تلفن همراه، که می توانند بدون ورود به حساب گوگل استفاده شوند.

در مقاله بعدی در مورد ابزارهای فنی سئو در شورت­ کات­ پلاس صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با آن ها می توانید مقاله ابزارهای سئو را دنبال کنید.

در صورت علاقه­ مندی می­ توانید مقالات زیر را نیز مطالعه کنید.

سئو چیست؟

خدمات سئو و پشتیبانی سایت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *