طراحی پوستر خلاقانه با جدیدترین ایده ها

پوستر چیست؟

پوستر را به عنوان یک ژانر هنری از گرافیک کاربردی تعریف می‌کنیم که طراحان آن را برای انتشار اطلاعات، تبلیغات و تحریک سیاسی تهیه می‌کنند. پوستر ها در اندازه های متفاوت موجود هستند. یک پوستر هنری خوب از عناصر زیادی تشکیل شده است و وظیفه اصلی آن تبلیغ و یا رساندن یک پیام است. پوستر باید با طراحی جذاب و استفاده درست از رنگ‌ها جلب توجه کند. طراحی پوستر نباید کلیشه ایی و تکراری باشد است و نیز نباید آن را با جزئیات غیر ضروری پر کرد تا مخاطب بتواند پیام را سریع درک کند. موضوع پوسترها معمولا حول محور رویدادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، گردشگری و ورزشی است. توسعه رسانه های دیجیتال و پردازش تصویرهای کامپیوتری هنوز هم امکانات جدیدی را برای طراحان به ارمغان می آورد.

انواع پوسترها و کاربردهای آن ها

پوسترها انواع مختلفی دارند و با اهداف گوناگون طراحی و منتشر می‌شوند. انواع پوسترها شامل:

پوسترهای تبلیغاتی

در حال حاضر، طراحی پوسترهای تبلیغاتی بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته اند و نمایندگان دنیای فرهنگ با کمال میل روی آنها سرمایه گذاری می کنند. پوسترهای تبلیغاتی با اهداف زیر طراحی می‌شوند:

  • اطلاع رسانی به مخاطبان در مورد رویدادهای برنامه ریزی شده
  • تبلیغ یک رویداد خاص
  • ارائه کالاها و خدمات خاص

پوسترهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی مزیت های زیادی دارند و در سایزهای مختلف تولید می شوند. طراحان از ترفند‌های خاصی استفاده می کنند تا مخاطب را شوکه و جذب کنند.

پوسترهای تبلیغاتی سیاسی

این پوسترها نیز به اندازه پوسترهای تبلیغاتی معروف هستند. تبلیغات سیاسی بسیار پرطرفداراند و زمانی که دولت ها در آستانه انتخابات آینده هستند، به سختی می توان تابلوی تبلیغاتی را پیدا کرد که در آن تبلیغی از یک گروه سیاسی خاص موجود نباشد.

پوسترهای موسیقی

که به جهت تبلیغ تورهای موسیقی و یا کنسرت‌ها طراحی می‌شوند و در آن تاریخ، ساعت و روز برگزاری به اطلاع عموم می‌رسد.

طراحی پوستر ورزشی

در این پوسترها اعلام یک رویداد ورزشی جالب به اطلاع سایرین می‌رسد که معمولاً طراحان آن را با تصویر ورزشکاران مشهور و محبوب جذاب می‌کنند.

اجتماعی

هدف طراحان پوستر از انتشار و طراحی پوسترهای اجتماعی، ترغیب مردم به تغییر عادات، ترک عادات بد و ایجاد عادت های خوب است. این پوسترها را در مکان های عمومی در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

ساخت پوستر آموزشی

پوستر آموزشی ابزاری است که تجسم در کلاس را برای تقویت یادگیری دانش آموزان امکان پذیر می کند. یک نمونه عالی پوستر آموزشی اینفوگرافیک‌ها هستند. اینفوگرافیک مجموعه‌ای از تصاویر، نمودارها و متن مینیمال است که نمای کلی یک موضوع را به راحتی قابل درک می‌کند. از اینفوگرافیک ها با تصاویر جذاب برای انتقال سریع و واضح اطلاعات استفاده می کنند. یک پوستر آموزشی ارزشمند باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • اطلاعات مهم باید از فاصله نسبتا دور قابل خواندن باشند
  • عنوان کوتاه باشد و جلب توجه کند
  • تعداد کلمات در حدود 300 تا 800 کلمه باشد
  • متن واضح و دقیق
  • استفاده از اعداد و سرفصل ها خواندن آن را آسان می کند
  • استفاده موثر از گرافیک، رنگ و فونت
  • چیدمان ثابت و تمیز

طراحان ما در شورت کات پلاس طراحی انواع پوسترها از جمله پوستر آموزشی را با طرح های مختلف و جذاب و با رعایت نکات و اصول آن انجام می‌دهند.

پوستر فیلم

بودجه هر فیلمی علاوه بر هزینه های لازم برای مراحل فیلمبرداری، هزینه های تبلیغاتی را نیز تامین می کند که از جمله آن بودجه اختصاص یافته برای چاپ پوستر فیلم است. بسیار مهم است که پوستر فیلم باکیفیت طراحی شود و جذابیت بصری داشته باشد. طراحان باید سبک اصلی فیلم، فضا و حال و هوای آن را به تصویر بکشند و همه را روی کاغذ منتقل کنند. به این صورت پوستر فیلم مانند یک دستیار عالی برای فیلم تبلیغ می‌کند. در صورتی که می خواهید پوستری برای فیلم طراحی کنید لازم است به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • علایق انتخاب کنندگان و تماشاگران را در نظر بگیرید
  • پوستر باید ایده اصلی تصویر را منتقل کند
  • گاهی اوقات در پوستر فیلم بازیگران اصلی را معرفی کنید
  • بیانیه نویسنده را نشان دهید

طراحی پوستر تبلیغاتی

طراحی پوستر تبلیغاتی از انواع پرطرفدار است و جهت نمایش و معرفی محصول یا خدماتی آن را طراحی و در معرض دید عموم قرار می‌دهند. صاحبان کسب و کار معمولا سفارش دهنده آن هستند. در این پوسترها با استفاده از فونت های بزرگ، رنگ های جذاب و طراحی های جذاب سعی می‌کنند توجه سایرین را به موضوع تبلیغ جذب کنند. طراحان کلماتی مانند رایگان، جذاب، تخفیف ویژه، مدت محدود، ضمانت برگشت کالا و … که کلمات جذابی هستند را به صورت بزرگتر می‌نویسند و در گوشه چپ بالای پوستر قرار می‌دهند که میزان دسترسی بصری مردم به آن بالا است.

اصول طراحی پوستر حرفه ای

پوسترهایی که طراحی می‌شوند باید اصول و نکات خاصی را رعایت کنند و برخی ویژگی ها را داشته باشند. از جمله این ویژگی ها این است که پوستر باید حتی از فاصله دور قابلیت خوانده شدن داشته باشد و در بین سایر منابع اطلاعاتی برجسته باشد و توجه را جلب کند. طراحان پوستر برای جلب توجه و علاقه بیننده و فعال کردن ادراک او از تعدادی ابزار هنری خاص استفاده می کنند. این ابزارها شامل تعمیم اشکال اشیا، تصاویر شبح، نمادهای عمومی پذیرفته شده، مقایسه تصاویر در مقیاس های مختلف و استفاده از رنگ های روشن نقش است. عوامل ثانویه دیگری مانند اندازه و سبک فونت نیز در ساخت پوستر حرفه ایی تاثیرگذار هستند.

فونت مناسب در پوسترها

 برای طراحی پوستر شما چیزی مهمتر از انتخاب فونت مناسب وجود ندارد. اولین اولویت در اینجا خوانا بودن است، زیرا حتی هوشمندترین شعار تبلیغاتی هم برای شما مفید نخواهد بود اگر خواننده شما به سادگی نتواند آن را رمزگشایی کند.

زیبایی شناسی

پوسترهای تبلیغاتی واقعاً خوب حتی می توانند شبیه کارهای هنری کوچک باشند. نمونه های زیادی وجود دارد. بهتر است روی طراحی گرافیکی آن ها بیشتر تمرکز کنیم. ما دوست داریم با اثرهای زیبا ارتباط برقرار کنیم، حتی اگر پیامی تجاری داشته باشند.

نرم افزار ساخت پوستر

آیا برای ساخت پوستر حتما باید حرفه ایی باشیم و نکات و اصول تخصصی را فرا بگیریم؟ یا اینکه برخی بیزنس های کوچک می‌توانند پوسترهای تبلیغ کار خود را طراحی کنند؟ برخی از نرم افزارها هستند که کار با آن ها بسیار ساده است و در عین حال تنوع زیادی نیز دارند. در صورتی که انتظارات و اهداف شما از طراحی پوستر مشخص باشد، کار نشدنی نیست و می‌توانید از عهده آن بربیایید. برای طراحی و ساخت پوستر می‌توانید از قالب های آماده نیز استفاده کنید. توصیه ما این است که اصول روانشناسی رنگ ها و برخی نکات کلی را بیاموزید و در پوستر خود رعایت کنید. همچنین نرم افزار کاناوا که هم بر روی گوشی و هم کامپیوتر قابل اجرا است نیز یکی از بهترین ها برای طراحی پوستر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *