گوگل آلرت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گوگل آلرت چیست؟

گوگل آلرت چیست

در دنیای امروزه زندگی مردم به تکنولوژی وابسته شده است افراد برای کسب اطلاعات در مورد هر موضوعی برای قدم اول به موتورهای جستجوی گوگل مراجعه می کنند به همین دلیل گوگل برای رفع نیاز های کاربران ابزارهای متعددی برای استفاده آنان قرار داده است که بتوانند متناسب با نیاز خود از آنها استفاده کنند.

یکی از ابزار های پرطرفداری که توسط گوگل در دسترس کاربران قرار داده شده است گوگل آلرت (Google Alerts) است. بسیاری از افراد همواره موضوعاتی را در گوگل جستجو می کنند که تمایل دارند هر موضوع مرتبطی در هر وب سایتی بارگذاری شد از آن مطلع شوند. این کار توسط گوگل آلرت برای این کاربران آسان شده است به این گونه که در هر ساعتی از شبانه روز که مطلبی مشابه به موضوع جستجو شد در هر وب سایتی قرار داده شد توسط گوگل آلرت به کاربر اطلاع رسانی شود. در ادامه با ابزار گوگل آلرت که شاید از دید بسیاری پنهان است بیشتر آشنا می شوید.

کاربردهای گوگل آلرت

در این قسمت با برخی از کاربرد های گوگل آلرت آشنا می شویم:

  • اطلاع از نظر کاربران: در صورتی که افراد تمایل داشته باشند از نظرات کاربران در سایت های دیگر مطلع شوند گوگل آلرت به کمک شان می آید. این ابزار برای اطلاع از خبر های دیجیتال مارکتینگ بسیار کارآمد و مفید است. در صورتی که در زمینه کاری خود شناخته شده باشید می توانید توسط گوگل آلرت از نظرات کاربران درمورد کسب و کار خود آشنا شوید و اطلاعات کسب کنید.
  • نظارت کردن مداوم بر فعالیت رقبا: گوگل با قرار دادن گوگل آلرت در دسترس افراد این امکان را فراهم آورده است که افراد بتوانند از فعالیت رقبای خود مطلع شوند و بر آن نظارت داشته باشند. گوگل آلرت در این مواقع می تواند نقش زنگ هشدار و تلنگر باشد که در صورت پیشرفت رقیب ها کاربر تلاش خود را برای پیشرفت خود بیشتر کند و از قافله عقب نماند.
  • بررسی کردن دقیق کلمات هدف: تجربه ثابت کرده است که افراد به موضوعات تازه و ناشناخته تمایل بیشتری دارند و برای اطلاع از آن بیشتر پیگیری می کنند. برای اطلاع از وضعیت دامنه و تازگی کلمات کلیدی خود می توانید از گوگل آلرت کمک بگیرید و محتوای خود را به سمتی ببرید که هنوز کسی درباره آن مطلبی ارائه نداده است. 
  • مطلع شدن از اخبار و موضوعات مورد علاقه: افراد همواره سعی می کنند نسبت به موضوعات مورد علاقه خود اطلاعات جدید و تازه کسب کنند و به دنبال روش هایی هستند که جدیدترین اخبار را در مورد آن موضوعات به دست آورند. در این شرایط ابزار گوگل آلرت به محض انتشار مطالبی در حیطه مورد علاقه فرد را به فرد اطلاع رسانی می کنند.
  • مانع شدن از سرقت ادبی: در دنیای امروزه قضیه ی سرقت ادبی و کپی رایت بسیار رایج شده است بدون اینکه صاحب اثر از آن خبر داشته باشد. گوگل با ساخت ابزار گوگل آلرت دست بکار شده است که مانع این سرقت ادبی شود. هنگامی که فرد اثری منتشر می کند به محض اینکه فرد دیگری دست به سرقت ادبی زده و آن اثر را به نام خود انتشار دهد به صاحب اثر اطلاع رسانی می شود و امکان شکایت و جلوگیری از سرقت فراهم می شود.
کاربردهای گوگل آلرت

گوگل آلرت چه تاثیری بر سئو دارد؟

گوگل آلرت ابزاری است که نمی تواند به طور مستقیم در سئو سایت موثر باشد اما در بعضی اوقات می تواند کمک بسیاری کند. با گوگل آلرت می توان محتواهای با کیفیت را یافت و با تماس با مدیریت سایت از آن محتوا به سایت خود بک لینک گرفت، در صورت نیاز برای کسب اطلاعات در مورد موضوعی برای سایت خود همیشه اولین گام جستجو در گوگل است که در بالاترین لینک ها موضوعاتی قرار داده شده که ممکن است مربوط به سال های گذشته است اما با استفاده از گوگل آلرت می توان از جدیدترین موضوعات استفاده کرد، هنگامی که رقبا مطالب جدیدی منتشر می کنند می توان در محتوای سایت خود از آن بهره گرفت و مورد استفاده قرار داد.

بیشتر بدانید: خدمات سئو سایت

تاثیر گوگل آلرت بر سئو سایت

نحوه کار با گوگل آلرت

برای اینکه بتوانید از گوگل آلرت بهره بگیرید در گام اول باید به آدرس www.google.com/alerts مراجعه کنید و با انتخاب گزینه Sign in وارد اکانت گوگل خود شوید. سپس در کادر آبی رنگ بالای صفحه واژه مورد نظر خود را تایپ کنید. بعد از اینکه صفحه جدید برای شما باز شد گزینه “ایجاد هشدار” که به رنگ آبی مشاهده می شود در نوار”نمایش گزینه ها”وجود دارد که با انتخاب آن می توانید گوگل آلرت خود را شخصی سازی کنید.  در قسمت تنظیمات گوگل آلرت با انتخاب گزینه Show Options یک نوار کشویی ایجاد می شود که اطلاعاتی در زمینه ی زبان، محدوده جغرافیایی، بازه زمانی، تعداد لینک ها، منبع را در اختیار شما قرار می دهد و شما می توانید نسبت به نیاز خود اطلاعات کسب کنید.

نحوه کار با گوگل آلرت

نکات استفاده بهینه از گوگل آلرت

همانطور که در قسمت بالا توضیح داده شد استفاده از گوگل آلرت بسیار ساده و قابل فهم است در این قسمت برخی نکات را برای استفاده بهینه از این ابزار کاربردی بیان می کنیم:

  • برای غلط املایی رایج کلمات نیز هشدار ابزار را فعال کنید.
  • برای فعال کردن هشدار عبارات چند کلمه ای آنها را بین علامت های نقل قول انگلیسی مانند (“ Example ”) قرار دهید. البته شما می توانید آنها را با علامت های جستجو نیز مانند اضافه کردن + قبل از کلمه به گوگل هشدار می دهید که آن کلمه باید در نتایج وجود داشته باشد.
  • برای برخی از کلمات کلیدی هدف در گوگل آلرت هشدار تنظیم کنید.
  • سعی کنید هشدار های خود را به صورت کلی و عام تنظیم نکنید و نیاز خود را به صورت واضح درخواست کنید.
  • با استفاده از فیلتر های گوگل آلرت دامنه جستجو را محدود کنید.
نکات استفاده بهینه از گوگل آلرت

محدودیت های گوگل آلرت

گوگل آلرت مانند هرچیزی که در دنیا وجود دارد و مانند تمام نرم افزار ها و ابزار ها محدودیت ها و باگ هایی دارد که البته گوگل در تلاش برای حل آنهاست برخی از محدئدیت های این ابزارشامل:

  • محدود بودن تعداد هشدارها: در گوگل آلرت تعداد هشدار ها محدود است و هر حساب کاربری تنها 1000 کلمه را هشدار می دهد.
  • نتایج وابسته به منبع گوگل: نتایج هشدار هایی که تنظیم می شود تنها از بین مطالب موجود در گوگل نشان داده می شود.
  • محدود بودن زبان ها در جستجو: گوگل آلرت برخی از زبان ها را نمی تواند کامل ارائه دهد و نتایج ناقصی ارائه می دهد.
  • محدود بودن نتایج به کلمات کلیدی: ابزار گوگل آلرت تنها کلمات کلیدی یافت شده در مطالب گوگل را در نتایج نشان می دهد و عبارات مشابه را در لیست نتایج خود قرار نمی دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *