اسپم اسکور چیست؟
اسپم اسکور (spam score) معیاری است که توسط وبسایت ماز ارائه شده است و به بررسی احتمال اسپم شناخته شدن یک سایت توسط موتورهای جستجو میپردازد. گوگل خود هیچ ابزار یا روشی را برای بررسی این مسئله ارائه نداده است. اسپم اسکور با تجزیه و تحلیل چندین اسپم فلگ محاسبه میشود. سپس این عوامل برای ایجاد یک امتیاز کلی ترکیب میشوند. این پارامتر بر اساس معیارهای گوگل به هر سایت عددی مابین ۰ تا ۱۰۰ تخصیص میدهد. که در آن ۰ کمترین میزان اسپم و ۱۰۰ بالاترین مقدار است.
امتیاز ۱ تا ۳۰ اسپم پایین، ۳۱ تا ۶۰ اسپم متوسط و از ۶۱ تا ۱۰۰ اسپم بالا در نظر گرفته میشود. هر چه این رقم بالاتر باشد احتمال اینکه سایت، ویژگیهای هرزنامه را نشان دهد بیشتر است. اسپم اسکور بالای یک سایت لزوماً به معنی اسپم بودن آن نیست. بلکه تلنگری است برای بررسی و بهبود وضعیت وبسایت تا خطر اسپم شناخته شدن توسط موتورهای جستجو کاهش پیدا کند.

انواع هرزنامه یا اسپم
ایمیل اسپم
ایمیلهای اسپم، ایمیلهای ناخواستهای هستند که به صورت انبوه به لیستی از گیرندگان ارسال میشود. این ایمیلها عموماً برای اهداف تجاری و در حجم عظیمی توسط باتنتها یا شبکههای کامپیوتری آلوده ارسال میشوند. ایمیل اسپم میتواند شامل لینکهای مخربی باشد که رایانهی شما را با بدافزار آلوده کنند. رایجترین موضوع اسپم ایمیلها جوایز، هدایا و سپس فرصتهای شغلی و بانکداری است.
طبق گزارش statista در دسامبر 2024، اسپم ایمیلها 46/8٪ از کل ترافیک ایمیلی را به خود اختصاص دادهاند. با اینکه درصد ایمیل اسپمها روند کاهشی دارد، تعداد آنها در حال افزایش است حتی با توجه به ادعای گوگل مبنی بر مسدود کردن ۱۰ میلیون ایمیل اسپم در دقیقه. میتوان از ابزارهایی مثل Gmass، Mailreach و GlockApps برای بررسی میزان اسپم بودن ایمیلهای ارسالی استفاده کرد.
کامنت اسپم
این دسته از اسپمها مربوط به زمانی است که یک ربات اسپم یا یک شخص نظری غیرمرتبط و گاهی شامل لینک به یک سایت اسپم است، ثبت میکند. موتورهای جستجو سایتهایی که حجم بالایی از کامنت اسپم را دارند را جریمه میکنند زیرا کاربران ممکن است روی لینکهایی کلیک کنند که به سایتهای ناامن منتهی میشوند و آنها را در معرض ویروسها، بدافزارها یا فیشینگ قرار دهد. میتوان برای مثال از Comment Blacklist برای تمیز نگه داشتن صفحات خود با ایجاد یک لیست سیاه از کلمات اسپم، وبسایتهای اسپم و آدرسهای آیپی، استفاده کرد. میتوان از Captcha هم برای جلوگیری از کامنتهای اسپم استفاده کرد.
پست اسپم
پستهای اسپم، پستهایی هستند که توسط مهاجمان، بدون اطلاع یا اجازه مدیر وبسایت ایجاد میشوند. موضوع این پستها به سایت اصلی که در آن قرار دارند مربوط نمیشود و میتواند مثل کامنتهای اسپم حاوی محتوای نامناسب و نامرتبط باشد و به سئوی سایت آسیب میرساند.
بک لینک اسپم
بکلینک اسپم از زمان شروع سئو یک مشکل بزرگی بوده است. اکثر بکلینکهای اسپم منجر به جریمه میشوند و درنتیجه رتبهی سایت افت میکند و حتی ممکن است از نتایج جستجو حذف شود. با گذشت زمان، الگوریتمهای گوگل در تشخیص این لینکهای اسپم بهتر شدهاند. وجود بکلینک اسپم باعث افزایش نرخ پرش (bounce rate) و کاهش تعامل کاربران میشود. چند نمونه از بکلینکهای اسپم را در زیر نام میبریم:
- لینکهای درون کامنتها که ارتباطی با موضوع پست ندارند.
- لینکهایی که از مزرعهی لینک دریافت میشوند.
- لینکهایی که از سایتهای غیرمرتبط دریافت شوند.
- لینکهایی که از سایتهای با رتبهی پایین و با محتوای بیکیفیت آمدهاند.
- اگر تعداد زیادی لینک از یک سایت خاص یا کشورهای دیگر به سایت شما داده شود.
میتوان از ابزارهایی مثل SEMrush، Ahrefs و Google Search Console برای تشخیص بکلینکهای اسپم استفاده کرد.
سرچ اسپم
سرچ اسپم نباید با سئوی مجاز موتورهای جستجو اشتباه گرفته شود. در سرچ اسپم یک سایت بیشتر از آنچه شایستهی عبارات کلیدی خود است در نتایج جستجو نمایش داده میشود و تجربهی ناخوشایندی برای کاربران به وجود میآید. زمانی که موتورهای جستجو، سرچهای اسپم را تشخیص دهند، سایت جریمه خواهد شد و ممکن است برای مدتی از ایندکس خارج شود و در نتایج جستجو ظاهر نشود. چند نمونه از روشهای شناخت سرچ اسپم را نام میبریم:
- عبارتهای کلیدی غیرمرتبط با سایت/صفحه.
- قرار دادن عبارتهای کلیدی و لینکها در جایی که بازدیدکنندگان آنها را نبینند.
- تولید انبوه ورودی صفحات با کیفیت پایین.

اهمیت اسپم اسکور در سئوی سایت
این موضوع برای متخصصان سئو بسیار حائز اهمیت است، زیرا به شناسایی خطرات بالقوهی مرتبط با استراتژیهای لینکسازی و سلامت کلی وبسایت کمک میکند. با نظارت و مدیریت اسپم اسکور، کسب و کارها میتوانند اعتبار وبسایت خود را حفظ کنند و از جریمهی موتورهای جستجو اجتناب کنند. در دنیای بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)، حفظ رتبهی بالا در صفحات نتایج موتورهای جستجو(SERP) بسیار مهم است. با این حال، عوامل مختلفی میتواند عملکرد سئوی وبسایت شما را مختل کند، یکی از آنها معیاری است که اغلب نادیده گرفته میشود که به عنوان اسپم اسکور وبسایت شناخته میشود.

نحوهی تشخیص اسپم بودن سایت
به منظور محاسبهی اسپم اسکور یک سایت میتوان هم از افزونهی کروم ماز به نام MOZbar استفاده کرد و هم مستقیم از طریق وبسایت ماز اقدام به محاسبهی آن کرد. در استفاده از وبسایت ماز بهصورت رایگان میتوان به اطلاعات محدودی دسترسی پیدا کرد. برای بررسی دقیقتر میتوان از اشتراک ویژهی این سایت استفاده نمود.

چه چیزهایی باعث اسپم شدن سایت می شود؟
زمانی که ماز برای اولین بار معیار اسپم اسکور را ایجاد کرد، شروع به استفاده از مجموعهای 17 عددی از اسپم فلگها کرد. اکنون ماز با استفاده از ماشین لرنینگ و مجموعهای بزرگ از دادههای مربوط به سایتهای جریمه شده ، بر روی 27 عامل مختلف تکیه میکند که با عنوان سیگنالهای اسپم اسکور یا اسپم فلگها شناخته میشوند. خلاصهای از این سیگنالها را در زیر آوردهایم:
- تعداد کم صفحات در یک دامنه
- استفاده از TLD (پسوند دامین) مربوط به دامنههای اسپم: مثل (.download .stream .win .biz)
- طولانی بودن نام دامنه
- نام دامنه شامل اعداد باشد.
- استفاده نکردن از فونتهای خاص(Google Font API)
- استفاده نکردن از گوگل تگ منیجر
- استفاده نکردن از تگ تبلیغات دوکلیکی
- عدم وجود شماره تلفن
- عدم وجود لینک به لینکدین
- قرار ندادن آدرس ایمیل
- نداشتن HTTPS: تعداد کمی از سایتهای اسپم روی گواهی SSL سرمایهگذاری میکنند.
- استفاده از عبارات کلیدی متا (Meta Keywords)
- رنک بازدید پایین در پنلهای clickstream
- رل کنونیکال غیر محلی (غیر لوکال)
- استفاده از عناوین بسیار طولانی یا بسیار کوتاه اسپم
- استفاده از توضیحات (Meta Description) بسیار طولانی یا بسیار کوتاه

راههای کاهش اسپم اسکور
برای اطمینان از سلامت وبسایت و جلوگیری از جریمههای احتمالی میتوان با بررسی منظم به صورت ماهانه یا فصلی اسپم فلگها و رفع آنها اسپم اسکور را کاهش داد. باید در نظر داشت یک نقشهی راه واحد برای کاهش اسپماسکور تمام وبسایتها وجود ندارد. این عمل مستلزم کار سخت و پیادهسازی استراتژیهای زیاد است. بسیاری از مدیران وبسایتها مهارتهای لازم را برای انجام این کار را ندارند که در این حالت بهترین گزینه کمک گرفتن از آژانسهای فعال در حوزهی سئو است.
